I stort sett kan man säga att de flesta arterna av storsvampar finns i södra Sverige, och antalet arter minskar efterhand norrut (men några andra arter tillkommer istället). Det har bl.a. att göra med klimatet och vilka träd som svamparna är knutna till.
Funderar du på utbredning eller andra växtkrav hos någon viss art (ta reda på det latinska namnet), så kan du få kortfattad information genom att söka i Artdatabankens ekologiska katalog:
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp
Oj, vilken otrolig databank!
Jag kollade upp grönkremlan, min mor pratade sig varm om den i söndags när vi var i svampskogen. Men jämtland är inte markerat, vilket borde betyda att den är mycket ovanlig här upp, eller?
Eller kan det vara mina geografikunskaper som inte är var de borde vara…
*skrattar gott*
Förlåt Irene, men det jag kollade på var inte någon Russula över huvudtaget, det var en Lactarius blennius, och det är ju inte någon kremla..
Jag blev för ivrig helt enkelt att jag glömde av att jag sökt på Lactarius och inte på Russula.
Jag får titta lite mer i databasen imorgon med pigga ögon istället för de jag har nu som knappt vill hålla sig uppe.
Tack så mycket för din hjälp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.