Jag har någon gång blandat den med trattkantareller och taggsvamp. Jag tror den passar bra med flera, inte alltför karaktäristiska svampar.
Vi brukar göra samma sak med all svamp, rensa, lägga i torr, varm stekpanna för att koka ur vätskan och sedan frysa den. Det tycker jag är enklast.
Har förmodligen sagts förut, men tål att upprepas: Ta av den schlemmiga hatthuden innan du lägger svampen i korgen, annars kommer det ofelbart att fastna en massa nedfallande barr, löv, ekorrar och annat skräp på den.
Var också beredd på att bli rätt svart om fingrarna om du rensar många.
Det var ju inte alls kul att höra ju :(..
Jag for ut en sväng efter jobbet idag..men det skulle jag inte ha gjort. Gud vad trött jag blev.
Men sån är jag. Bestämmer mig å 5 min efter så far jag ut:).
Det resulterade med två stora fina tegelsoppar som EJ var angripna samt två smörsoppar (dom andra hade sett sin sista dag) å sen citronslem..
Trattkantarellerna är ju på väg nu har jag hört talas om =).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.