10 sep 2007 kl. 21:36
Under Linköpingskursen fann Lotta en förmodad gropticka. Jag har överlämnat den till Klas som också tycker det verkar stämma med gropticka. Vi får se vad domaren säger efter en titt i mikroskopet…
Gropticka?
Ja lotta det är en gropticka och den tror jag är väldigt sällan sedd i Sverige, antagligen har artdatabanken en hel del fynd, men jag tror att de flesta av dessa är fel, många trodde förr att man kände igen en gropticka på den bittra smaken och att den har gropar i porlagret, visserligen har den gropar i porlagret som många andra tickor , klibbticka,bitterticka, tårticka m.m
men den har förväxlats med Bittertickan.
så mitt råd till dej, använd dej bara av de fynd som finns i herbarierna Riksmuseet, Fytoteket uppsala, Göteborg, samt ev Umeå och Lund, där man säkert kan säga att det är den arten.
Mera uppgifter hur den växer kan du säkert få av Eva Grundel här på forumet, hon har en trogen stubbe
Elisabeth: Ja, jag har fått en uppsättning böcker nu. Jag kommer att försöka överlämna några till Eva eller nån annan i Uppsala (jag är där ons-tors på taggsvampskurs) men jag kommer inte medverka på Linnédagarna fre-lör. Pelle har meddelat Eva att jag inte kommer, det räcker om Per-Axel och Pelle kommer dit.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.