0 304 visningar

13 svar

Gropticka, Klas J, Alf Pallin, Lotta m.fl.

Michael Krikorev

10 sep 2007 kl. 21:36

Under Linköpingskursen fann Lotta en förmodad gropticka. Jag har överlämnat den till Klas som också tycker det verkar stämma med gropticka. Vi får se vad domaren säger efter en titt i mikroskopet…

Gropticka?

0

Eg

10 sep 2007 kl. 21:42

Ser ut som en gropticka mina har också fått de där rödbruna fläckarna vid tumning och även kanten (men inte alltid) porlagret får ett vackert skimmer när tickan torkat

0

klas jaederfeldt

10 sep 2007 kl. 21:54

jo då den stämmer, och den andra tickan som jag fick med mej hem var som jag gissade Skeletocutis nivea Fläckticka

0

Michael Krikorev

10 sep 2007 kl. 21:59

OK, tack för hjälpen!

Bifogar bild på fläcktickan från växtplatsen. Substratet är förmodligen ask, men jag är inte helt säker. Det fanns även alm och lönn på växtplatsen.

Fläckticka (Skeletocutis nivea)

0

Elisabeth Bååth

11 sep 2007 kl. 01:09

Trevligt med nya fynd!!Vilken lokal Micke? Fläcktickan var det också från kursen i Linköping?

0

Birgitta D

11 sep 2007 kl. 09:35

Kul. Och vilken tur att det var Lotta som hittade den och kunde pricka in den på GPS en. Hur många funna ex var det i Sverige?

0

SkåneLotta

11 sep 2007 kl. 18:58

Klas, förstår jag det rätt att det definitivt var en gropticka jag hittade? I så fall är mitt projektarbete bestämt.

0

klas jaederfeldt

11 sep 2007 kl. 19:07

Ja lotta det är en gropticka och den tror jag är väldigt sällan sedd i Sverige, antagligen har artdatabanken en hel del fynd, men jag tror att de flesta av dessa är fel, många trodde förr att man kände igen en gropticka på den bittra smaken och att den har gropar i porlagret, visserligen har den gropar i porlagret som många andra tickor , klibbticka,bitterticka, tårticka m.m
men den har förväxlats med Bittertickan.

så mitt råd till dej, använd dej bara av de fynd som finns i herbarierna Riksmuseet, Fytoteket uppsala, Göteborg, samt ev Umeå och Lund, där man säkert kan säga att det är den arten.

Mera uppgifter hur den växer kan du säkert få av Eva Grundel här på forumet, hon har en trogen stubbe

0

klas jaederfeldt

11 sep 2007 kl. 19:08

glömde skriva att groparna som gett groptickan sitt namn sitter på hattens översida

0

Michael Krikorev

11 sep 2007 kl. 21:05

Elisabeth: Ja, fläcktickan är från Linköping. Besökte Kärna mosse på väg hem. Sekundrarna efter att jag tog bilden så kom en häftig hagelstorm med hagel stora som ärtor. Hörde att det blev strömavbrott hos er?

0

Elisabeth Bååth

11 sep 2007 kl. 21:12

Intressant!!
Ja vi fick regn och åska, häftiga skurar men inte hagel.Hur blir det på lördag och böckerna?
Svamputställningen i Uppsala blir bra, tror jag.Har du fått dina böcker?

0

Alf Pallin

11 sep 2007 kl. 21:42

Lotta, GRATTIS till fyndet av groptickan, och lycka till med projektet.

0

Michael Krikorev

12 sep 2007 kl. 00:49

Elisabeth: Ja, jag har fått en uppsättning böcker nu. Jag kommer att försöka överlämna några till Eva eller nån annan i Uppsala (jag är där ons-tors på taggsvampskurs) men jag kommer inte medverka på Linnédagarna fre-lör. Pelle har meddelat Eva att jag inte kommer, det räcker om Per-Axel och Pelle kommer dit.

0

Taggsvampskurs!!!

Elisabeth J

13 sep 2007 kl. 01:02

Hej Michael?

Taggsvampskurs det låter intressant vem håller i den kursen?
Är det med anledning av åtgärdsprogram för fjälltaggsvamparna?

Hydnellum

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone