Om svamparna är ganska torra är bästa förvaringen i plastpåse med luft eller annan bunke i kylskåpet,det är kanske så mycket så du inte får plats?
Luftigt i garaget går också bra blåa champinjonbackar från mataffärerna är bra förvaring och engångs brukar kunna få några ibland på Ica affären.
Men du menar väl inte att man skall lägga svamp i plastpåsar????
Kan inte tänka mig något värre - svampen faller ihop och blir dålig på en gång.
Bre ut den så mycket som möjligt - plåtbrickor alt. plåtar med handduk över. Börjar de torka lite gör inget, rensningen går desto bättre imorgon.
Nu i höstas när svamparna var så torra i skogen hade jag en champinjonback ute på skyddad skuggig plats på altanen,de var jättetorra dagen därpå däremot har jag förvarat svamp i speciellt kylskåp i champinjonbackar 2-3 dagar inga problem.
I vanliga kylskåpet kan jag har sparat svampar i plastpåse med luft i minst 5 dagar för artbestämning av svampkunnig person av svampen som beroende på tillståndet när den plockades har hållt sig fräsch!
Det är skillnad att plocka svamp i plastpåse i skogen i 20 graders värme!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.