Tog en motionsrunda igår gubben o jag. På en stig över ett hygge växte denna lilla svamp. Det hade till största delen varit barrskog.
Svampen är liten 4 cm hög o hattbredd 2,5 cm. Doftar inget o smakar endast lite sött. Inte spröd,men inte heller seg.Ändrar inte färg vid tumning/repning.Hatten är delvis prickig.
Är det så klokt att smaka på svampar om man inte är lite säker på vad det är? Jag menar om du smakar på en toppig giftspindling så är det ju inte så himla bra och samma måste ju gälla andra giftsvampar. Om du är säker på att det är en kremla du har i din hand och vill veta om den är bra att ha i maten eller ej…då kan du smaka en liten bit på tungspetsen, men när du till och med säger att den är delvis prickig…alltså precis det som karakteriserar flugsvampar så fattar jag inte riktigt att du vågar smaka på den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.