0 284 visningar

16 svar

Nytt igår

Tina N Kolsva

12 sep 2007 kl. 09:07

Tog en motionsrunda igår gubben o jag. På en stig över ett hygge växte denna lilla svamp. Det hade till största delen varit barrskog.
Svampen är liten 4 cm hög o hattbredd 2,5 cm. Doftar inget o smakar endast lite sött. Inte spröd,men inte heller seg.Ändrar inte färg vid tumning/repning.Hatten är delvis prickig.

0

Tina N Kolsva

12 sep 2007 kl. 09:11

Jag ser iaf på min skärm att färgen ljuger.Den är inte gulaktig. Ska vara just beige/rosa.

0

Eva

12 sep 2007 kl. 09:14

Ser ut som en flugsvamp av nått slag. Tänkte på vitgul innan du skrev att bilden var gulaktig.

0

Marit D

12 sep 2007 kl. 09:43

Är det så klokt att smaka på svampar om man inte är lite säker på vad det är? Jag menar om du smakar på en toppig giftspindling så är det ju inte så himla bra och samma måste ju gälla andra giftsvampar. Om du är säker på att det är en kremla du har i din hand och vill veta om den är bra att ha i maten eller ej…då kan du smaka en liten bit på tungspetsen, men när du till och med säger att den är delvis prickig…alltså precis det som karakteriserar flugsvampar så fattar jag inte riktigt att du vågar smaka på den.

0

Babsan

12 sep 2007 kl. 10:23

Undrar hur dom testar svamp,alltså dom svampexperter som talar om för OSS vilka svampar som är ätliga resp. giftiga. Vet du det Marit.Själv har jag ingen aning.

0

Tina N Kolsva

12 sep 2007 kl. 10:28

De gör som jag, biter smackar o spottar.Ibland även fräser o fnysre o kvider;)

0

Birgitta D

12 sep 2007 kl. 10:33

Det finns mikroskop + ett stort antal de lärt sig viaa kurser och andra studier.

0

Hans v E

12 sep 2007 kl. 12:33

Det är vitgul flugsvamp som blivit ännu (grön-)gulare av att kameran haft fel “vitbalans”.

0

Tina N Kolsva

12 sep 2007 kl. 14:03

Ok, tack men vill bara påpeka att den har inte blivit ÄNNU gulare, den var inte gul alls.

0

Hans v E

12 sep 2007 kl. 20:22

OK. Bra att du sa det. Det finns nämligen vit form av vitgul flugsvamp. Lukten ska i alla fall erinra om rå potatis.

0

Kapten Hammock

12 sep 2007 kl. 22:11

Men om den, som Tina säger, egentligen är beige/rosa borde det väl kunna vara en liten rodnande flugsvamp?
Jag förmodar att den är fotad i elljus?

0

Tina N Kolsva

13 sep 2007 kl. 09:20

Ja den är fotad i elljus rakt under en lampa. Den rodnar inte, luktar absolut inte rå potatis.Den är knepig, känns inte som en flugsvamp, kanske torkan gjort det så kompakt o stadig.
Jag har den kvar, ligger på tork.

0

Hans v E

13 sep 2007 kl. 18:34

Jag ger upp. Det kanske är rodnande som kapten säger.

0

Tina N Kolsva

13 sep 2007 kl. 20:32

Den är mest lik den rodnande, utan att rodna. Det är väl inget som generat den.

0

Hans Myhre

13 sep 2007 kl. 21:03

Det er 3 varianter av Rødnende flugsvamp. En helt hvit (albino) en blekhvit som rødner svakt og en mørkere (rødbrun) som rødner kraftig.På ditt foto ser den ut til å være gulaktig..det stemmer dog ikke.

0

Hans Myhre

Tina N Kolsva

14 sep 2007 kl. 09:26

Observera att jag skrivit att den ej var gulaktig, det är belysningen.

0

Hans Myhre

14 sep 2007 kl. 09:57

Da kan dette være den albino rødnende fluesoppen som ikke rødner. Ringen var vel lang, hengende og stripet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone