Hej!
Finns det något annat svenskt namn på Violgubbe, Gomphus clavatus? Klubbkantarell? Finns det någon annan liknande svamp? Jag hittar ofta denna(?) svamp och har lärt mig att den inte smakar så mycket men är god att blanda med andra smakstarkare sorter. Kan det vara någon annan svamp jag hittar? Bor i nord östra Uppland.
Annika Haglund
Hej!
När violgubben kommer är den lila för att sedan bli ockrabrun den har samma färg på sporerna som Ramariorna fingersvamparna!
Se bilder!
Klubblik trumpetsvamp hette den tidigare!
Det finns ett åtgärdsprogram för violgubben kontakta länstyrelsen de vill ha reda på fyndplatser.
Tel 018-195202
Elisabeth Odhult
mailadress elod@c.lst.se
Den finns i skåne!
Någon enda fyndplats det är en mykorrhizasvanp och finns i någon bokskog! Det finns ett åtgärdsprogram som du kan beställa hos länstyrelsen om du är intresserad!
Vanligast förekommande med gran i kalkgranskogar där träden är gamla och där korna har betat en gång i tiden på skogen och där man avverkat genom att plockhugga de skogarna håller på att försvinna!
Även taggsvampar av släktet sarcodon fjälltaggsvampar kan man finna i dessa granskogar som också omfattar ett åtgärdsprogram!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.