Jag kände på långt håll hur det doftade. Det var fuktigt i luften och vinden låg rätt. Nästan som bittermandel eller nåt i den vägen. Jag hittade dem på en granlåga, en ny ticka för mig,och med en underbar doft. Jag hittade den på sydsluttningen av Balberget. (Stöttingfjället) Kan det vara luktticka?
Tack Klas den växer i ett naturreservat där man inte får plocka tickor men jag kanske ska smyga dit igen om inte för annat så för att känna den härliga doften. Det fanns fler fruktkroppar på samma låga men dom var bara som kuddar jag måste dit igen. Det fanns också sotvaxing och trattkantareller där.
Jag tycker svampen på bilden ser ut som en kötticka. Är du säker på att det var själva svampen som luktade?
Jag hittade en gång en sotticka som jag tyckte luktade anis, men fick förklarat att lukten kunde komma från veden den satt på - om det t.ex. fanns andra svampar där utan fruktkroppar, kanske mycel av luktticka..?
Jag hade näsan på tickan, men jag luktade inte på andra ställen på lågan. Det är tydligt att jag måste återvända och lukta igen.
Kött-tickan är den inte mjukare, den här var ganska hård, på håll trodde jag att det var en klibbticka?
Jag som blev så himla glad att jag hade hittat en luktticka.
Det ska bli spännande att få svaret.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.