0 347 visningar

11 svar

Trattkantareller? Kremlor?

Sofia

12 sep 2007 kl. 17:24

Är det säkert trattkantareller? Är alla dessa säkert kremlor?

0

Norma

12 sep 2007 kl. 17:45

Japp det är trattkantareller!!

0

Jeanette P

12 sep 2007 kl. 18:57

Om inte jag ser fel så liknar den första bilden Röd/ gul trumpetsvamp..
Rätta mig gärna om jag har fel.

0

Nina T

12 sep 2007 kl. 18:59

Det är trattkantareller, helt säkert.

0

Jeanette P

12 sep 2007 kl. 19:04

Har inte sett så gula trattisar förr..men efter ha kollat ordentligt så instämmer jag med er.

0

Hans v E

12 sep 2007 kl. 19:32

Och kremlor är det också

0

Karen

12 sep 2007 kl. 19:33

Glad you were right Sofia. Hope the kremlor are good too. x

0

Kapten Hammock

12 sep 2007 kl. 21:50

Är alla verkligen kremlor? Jag tycker att den längst till vänster är förbålt lik en skogsriska.

0

Sofia

13 sep 2007 kl. 02:11

Tack alla för hjälpen. Tack även Kapten Hammock. Jag undersökte svampen noga, men det var ingen skogsriska, utan faktiskt en kremla, sannolikt mellankremla. :)

0

Sofia

13 sep 2007 kl. 02:31

Thank you Karen! Keep up the good work!:)

0

Tony S

13 sep 2007 kl. 12:18

De smutsgula är senapskremlor, oätliga.

Den till vänster ser ut att vara en brokkremla. Känn efter om skivorna på den är feta och elastiska, ska fjädra tillbaka om du pressar på dem.

Längst ner kan de ljusare röda eventuellt vara gulröd kremla (R. velenovkyi), dock osäkert. Övriga röda vågar jag inte gissa på.

Till höger är det förmodligen grönkremla.
Som jämförelse förekommer brokkremlan (oftast i bokskog)ganska vanligt i en grön varitet (R. cyanoxantha var. peltereaui), men då är de i regel storväxta, och har de elastiska vita skivorna.

0

sofia, Skåne

13 sep 2007 kl. 19:03

Jag var tvungen att göra något med alla dessa kremlor på kvällen. så nu finns de bara i torkat till stånd, men väldigt mycket var maskätet, så det blev pyttelite till slut. De gula smakade skarpt, så du har säkert rätt. Alla gröna, vissa röda och den violetta smakade milt, så dem torkade jag. Tack för givande info, jag kommer ha nytta av det nästa gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone