0 2911 visningar

54 svar

Borrelia...

oskarlisa

12 sep 2007 kl. 17:26

Fästingrackaren hoppade på mej under en svamprunda för en månad sedan, säkert fler på detta forum som råkat ut för dessa blodtörstiga varelser? Började med antibiotika idag så då blir väl allt bra? (Man blir ju lite nervös..)

0

Nina H, Sthlm norr

12 sep 2007 kl. 18:17

Uscha ja - hade ett besök av en borrelia-uschling i början på sommaren.
Jag var uppmärksam på bettet och hann inte få andra symptom än trötthet. Har inte märkt något annat efter jag fick penicillin. Det sägs ju att ju tidigare man upptäcker borrelian desto bättre.
Men fästingskräcken har ju blivit - om möjligt - ännu större efter detta.

0

oskarlisa

12 sep 2007 kl. 19:12

Ja, trött är man ju…men det är tröstande det du skriver.

0

Helena A

12 sep 2007 kl. 20:06

Jag har haft borrelia flera gånger.
Penicillin sen är det över

0

Ruthie

12 sep 2007 kl. 20:08

Fick Borrelia för några år sedan, upptäckte det först efter flera månaders extrem trötthet och muskelvärk. Det krävdes två krftiga antibiotika behandlingar för att bli av med det. Nu helt återställd.
På landet verkar jag som en magnet för fästingar, oftast hittar jag dem innan de hinner suga sig fast men jag plockar i snitt 5 per vecka (förra året var det ännu fler). Jag kan trösta er med att fästingen måste sitta på plats i över 24 timmar innan viruset överförs till vårt blod. Skulle vi råka mosa eller kväva fästingen innan dess så finns det risk för överföring. (Det som rekommenderades förr, att täcka fästningen med olja eller nagellack är rent av farligt) Alltså, var observant och plocka bort fästingen så fort du ser den. Kläm inte sönder kroppen när du drar ut, då spyr den ut maginnehållet inkl virus i din blodbana.  Jag brukar ta tag i fästingen med en pincet och dra rätt ut. Någon enstaka fall har huvudet varit kvar (ovanligt) men det är inte heller någon fara, var bara observant att du inte får en lokal infektion. (Dom som får infektion har oftast försökt gräva ut huvudet)

0

Geraldine Palm

12 sep 2007 kl. 20:38

Ja, svampplockare som man är brukar man ju få ganska många bett, ca 15-20 varje år.(i Norrtäljetrakten)Har klarat mig i alla år, men i sommras var oturen framme. Har endast blivit biten av 2 i år och en av dom rackarna hade smittan. Usch, trött och ledvärk, fick antibiotika och det försvann. Hoppas att allt blir bra med dig.

0

Erik

12 sep 2007 kl. 21:36

Måste bara hoppa in och klargöra..
Borrelia får man av bakterie och går därmed att bekämpa effektivt med antibiotika.
TBE är däremot ett virus och går inte att bekämpa, endast lindra symptomen. Kan leda till hjärninflammation med påföljande bestående men i värsta fall. Går däremot att skydda sig mot genom vaccination. Rekomenderas om man rör sig i TBE drabbade områden… men det visste ni säkert :)

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/fastingburna-sjukdomar/

0

Ruthie

12 sep 2007 kl. 22:19

Sjävklart har du rätt Erik, förstår inte hur jag kunde skriva virus när jag menade bakterie.
Ber om ursäkt om jag rört till det för någon.

0

Mindre än 24 timmar

Nina H, Sthlm norr

12 sep 2007 kl. 22:55

...räcker visst för att få borrelia! “Min” fästing hade suttit mindre än 12 timmar, det vet jag helt 100%-igt säkert. Så KOLLA ALLA fästingbett.

0

lilla my

13 sep 2007 kl. 08:11

Hade en släng av detta i juli-augusti, knölen på vaden var stor som en halv (lila)tennisboll men efter en hästkur antibiotika är jag nu på banan igen…. men jag har ont i kroppen ibland, känner mig lite allmänt trött och vissen. Nån som vet om man borde gå till doktorn för nån efterkontroll eller så, fast bettet läkt helt och inga spår syns?

0

Nina H, Sthlm norr

13 sep 2007 kl. 08:44

Om jag fortfarande kände symptom skulle jag i alla fall höra med doktorn. KAN ju hända att du behöver mer antibiotika. Borrelia skall man inte leka med.

0

Fästinghjälp

Enelie, LInköping

14 sep 2007 kl. 00:58

Litet tips.
Det finns en mycket effektiv färstingborttagare att köpa på Apoteket. Jag har aldrig misslyckats med denna så att huvudet sitter kvar som det lätt gör när man använder pincett.
Den ser ungefär ut som en kulspetspenna men har en ögla istället för “skrivspets”. Den fungerar alltid, både på människa och djur.
Lätt att ha med i fickan.

0

Fästinghjälp

Erik

14 sep 2007 kl. 18:19

På apoteket säljs även en annan borttagare med namnet ticner som efter att fästingen fixerats med mekanismen, fryser den med en butan/propan blandning så den släpper greppet och kan tas bort :)

0

Fästinghjälp

Med smak för svamp! /Västerås

14 sep 2007 kl. 18:39

Hi-Tech! :P

0

Till Lilla My

sofia Skåne

14 sep 2007 kl. 19:49

Borrelia kan ha överlevt på andra ställen i kroppem än i knölen. Den kan få fäste i leder, nervsystemet och andra ställen. Om den gör det, krävs det bredspektrumantibiotika. Jag tycker att du borde gå till läkare. Får jag fråga var i kroppen du har ont?

0

Ang. Ticner

Brittis

14 sep 2007 kl. 19:54

Det går inte att säga att fästingen inte hinner att spy vid frysningen och den ska släppa bettet! Jag hade aldrig vågat använda den utan valt den andra med öglan! Har haft den till mina hundar o mig i flera år och man kan tom se de två “betarna” på huvudet på fästingen, dessutom tar den även de små nymferna!

0

Ang. Ticner

OSKARLISA

14 sep 2007 kl. 21:11

Många bra tips om fästingar o borrelia! Just nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.. Mer eller mindre “tvingades” ut i skogen, “Du måste ut en stund, bara en halvtimme!”...Vi hittade det allra värsta kantis-ställe någon av oss sett!! Minst 5 kg på 4x10 m. så nu sitter man här med borrelian, feber, ont i alla leder o så himla trött o ska rensa. Pust, visst är det synd om mej ;)

0

Ang. Ticner

Erik

14 sep 2007 kl. 21:22

Nja att den inte skulle hinna “spy” påstod jag inte ;) faktiskt så börjar den röra sig efter några sekunder även om den varit fryst, men om man tar den när den är en stelfrusen klump så är risken mindre att klämma ihop den och därmed få den att tömma maginnehållet med eventuella bakterier in i varelsen den sitter på.. man använder en remsa som anpassas efter dess storlek och klämmer inte ihop den. Men som med naglar eller vilket verktyg man än använder så är det kluriga att plocka dem om de borrat in huvudet djupt i vävnaden.

0

Eric

Brittis

14 sep 2007 kl. 21:27

Det är när den spyr man får in bakterierna i kroppen.
Jag har inte sagt att Du har sagt att den inte hinner spy!
Jag sa min åsikt om just verktyget Ticner, att jag föredrar den andra. För min och min hunds skull!

0

Oskarslisa

Brittis

14 sep 2007 kl. 21:29

Stackars dig som måste rensa svamp :o) och fick lite frisk luft på köpet…*ler*
Ge svampen till ngn pensionär i närheten, lovar att de blir glada :o) *retas*

0

Brittis

oskarlisa

14 sep 2007 kl. 21:36

*fnissar* Försökte ge bort lite men dom vill ha den rensad..suck ;)

0

Eric

Erik

14 sep 2007 kl. 21:57

Ok Brittis, missförstod. Förstår dig absolut, själv föredrar jag naglarna eller om den sitter djupt att sticka in en tunn kanyl under huvudet för att lossa och “lyfta”.

0

Eric

Brittis

14 sep 2007 kl. 22:12

Huwa…kanyl låter farligt…
Hoppas vi slipper dessa “rääliga” djur istället….hade ett nästan lika räligt djur innanför tröjan idag! Älglusfluga….*ryser*

0

Borrelia

Jenny

16 sep 2007 kl. 00:40

Det kluriga med borrelia är att det kan dyka upp flera månader efter att man fått bettet. Jag fick ont runt bettet efter ca 4 månader. Detta spred sig och när jag väl kom till läkaren upptäckte han en ring på 1 dm i diameter runt bettet, så svag så jag inte ens hade sett den. Så håll koll på fästingbett även långt efteråt!

0

Borrelia

Dea

16 sep 2007 kl. 00:44

har du blodbrist så tror jag det löser sig, varken myggor eller fästingar ser mig som ett alternativ.

0

Eva

16 sep 2007 kl. 21:24

Förra hösten bet sig en fästing fast på min syster när vi var i svampskogen. Den satt inte länge då hon kände när den bet och jag plockade bort den på en gång.
Min syster fick Borelia. Så jag tror inte på det där med 24 timmar längre.

0

Till Sofia Skeppar

lilla my

17 sep 2007 kl. 08:27

Har känningar mest i nacken och axlarna, upp mot bakhuvudet… det är så lustigt, för jag har aldrig haft svårt med nacken förut, men nu “låser” den sig ibland om kvällarna, och jag blir liksom aldrig av med känslan av att vara trött i kroppen. Jobbar för mycket just nu vilket också kan spela in i sammanhaget, men börjar allvarligt fundera på att ringa vårdcentralen för en extra koll. Men hur tar man reda på om det finns något skit kvar nu sex-sju veckor efter avslutad antibiotikakur?

0

classe

17 sep 2007 kl. 10:50

Finns det inte något man kan smörja in sig med (typ myggstift) så att man slipper dessa små kräk?

0

oskarlisa

17 sep 2007 kl. 10:57

Är inne på 5:e dagen på antibiotikan, röda fläcken har inte gått bort, hade däremot aldrig någon “ring” runt.

0

Det där med ring

Nina H, Sthlm norr

17 sep 2007 kl. 11:10

skall man inte heller ta så bokstavligt. Ibland kan det bli ljusare på sjäva bettet, men det kan vara svårt att se.
OM man får en rodnad som växer är det bara att kontakta doktorn direkt!
Det tog flera dagar innan min fläck började minska i storlek och försvunnen var den nog inte förrän antibiotikan var slut.
Är den inte det, eller om man inte känner sig frisk är det bara att ringa till doktorn igen. Det finns olika svåra grader av borrelia och ju mer fäste den får desto sjukare blir man och desto svårare att bli av med. Mna kan också få andra följdsjukdomar som är kroniska.
Gå hellre en gång för mycket än en gång för lite till doktorn.

0

Det där med ring

lilla my

17 sep 2007 kl. 15:00

...har ringt vårdcentralen nu och fått en tid fredag morgon… suck!! men de sa på sjukvårdsupplysningen att det kan komma tillbaka. Inget roligt alls just nu, jag har inte tid att vara risig.

0

till Lilla My

sofia, Skåne

17 sep 2007 kl. 16:29

Det är bra att du fått tid på VC. Det är möjligt att de kan se på mängden antikroppar i blodet om den håller på att öka eller minska. Jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig på området. En vanlig komplikation är ju ledvärk och det kan sätta sig på vilka leder som helst således även i ryggraden. (En annan ofta förbisedd komplikation är yrsel.)Var inte orolig Lilla My, de kommer säkert hjälpa dig, det kan hända att du måste ha bredspektrumantibiotika, alltså inte vanligt penicillin. Jag håller tummarna. Hör gärna av dig och berätta vad de sa på VC.

0

Johodå, Sofia...

lilla my

24 sep 2007 kl. 08:15

...visst var det Borrelia, IGEN!

Läkaren trodde det kunde vara en ny infektion, alltså inte nödvändigtvis den gamlöa som fått fart igen. Ny antibiotikakur, bredare sort denna gång, och jag måste ta den tillsammans med mat eftersom den annars slår ut magen ordentligt. Fick stoppa i mig dubbel dos i fredags, och redan igår kväll var jag bättre, så nu är jag tillbaka på jobbet :)

Men vilket batteri av tester på vårdcentralen, blev kollad på allt från ljuskänslighet och känsel i ansiktet till muskeltonus, kollad på rörlighet/smärta i bäckenet…. bra läkare, men inte hade jag väntat mig annat än två minuters samtal och sedan ett recept i näven. Tydligen så att de kollar ordentligt när det gäller fästingpatienter, det var lite oväntat. Blir dock tvungen vänta till fredag innan jag får bekräftat vad de såg på mina (3!) blodprover, och det känns lite tungt. Hoppas intensivt de ser infektionen tydligt, tänker att det borde öka chansen att jag faktiskt är av med skiten sen. Vill INTE höra att de symtom jag hade nu var sviterna efter bettet i juli… Neuroborrelios står liksom inte på önskelistan här, jag har banne mig inte tid att vara sjuk.

0

Till Lilla My

sofia, Skåne

24 sep 2007 kl. 17:59

Vilken bra läkare du kommit till! Tänk om sjukvården alltid kunde fungera så. Det var intressant att de tror att det är en ny infektion, det kan det ju förstås vara. Sedan är det så, att om det mot förmodan skulle vara den gamla infektionen, så hjälper bredspectrumantibiotika mot den också. Men jag finner det osannolikt att det är den gamla infektionen, eftersom antibiotikan verkar redan gett viss lindring. Det tar längre tid att få effekt vid gammal neuroborrelios. Om du undrar hur det kommer sig att jag är intresserad, så är jag medicinskt utbildad (tandläkare) och har läst mycket om borrelia eftersom jag trodde att jag sjäv var drabbad (men det var jag inte). Jag hoppas verkligen att du snart blir bättre, man har inte tid med sjukdomar. Lycka till! Berätta gärna hur det går.

0

Antibiotika och mat

Nina H, Sthlm norr

24 sep 2007 kl. 19:52

Fick just höra av en sjuksköterska att man skall ta antibiotikan med Proavia - det räddar många magar.
Krya på dig!!

0

Antibiotika och mat

sofia Skåne

24 sep 2007 kl. 20:10

Tack Nina för påpekandet. Man ska dricka proviva under behandlingstiden. Jag har skrivit till Proviva och har fått veta att de små burkarna som heter Proviva shot har högre koncentration av lactobaciller, så man får så att säga mer valuta för pengarna. Dessutom är det förbaskat gott. Glöm inte dricka det Lilla My!

0

Antibiotika och mat

Erik

24 sep 2007 kl. 21:00

Men drick aldrig proviva, filmjölk eller liknande tillsammans med antibiotikan! Antibiotikan förbrukas då direkt i magen, ge den åtminstone 2 timmar att absoberas från tarmarna innan ersättningbakterier tillsätts. (läs bipacksedeln noga så ni inte sumpar antibiotika dosen, vissa bör inte tas med vitaminer eller mjölk tex.)

0

Avskräckande

Erik

24 sep 2007 kl. 21:06

N,N-dietyl-N-toluamid som är den vanligaste aktiva komponenten i “myggmedel” nuförtiden har bevisats avskräcka även fästingar. Att täcka fotleden/ev glipan mellan tröja och byxor kan vara en god idé :)

0

Men Erik....

Nina H, Sthlm norr

24 sep 2007 kl. 22:19

...det sjuksköterskan sade var JUST att man skulle ta Proviva TILLSAMMANS med antibiotikan.
Nu blir det förvirrat. Vilken är din källa?

0

Men Erik....

sofia, Skåne

24 sep 2007 kl. 22:36

Gå in på fass.se och kolla just det preparat som du fått utskrivet. Det är det du ska gå efter.

0

Men Erik....

Erik

24 sep 2007 kl. 22:46

Jag är utbildad apotekare och expedierade många förpackningar antibiotika när jag jobbade på öppenvårdsapotek. Det var tyvärr vanligt att kunder missuppfattat detta med hur man “återställer” den naturliga bakterifloran i magen. Har man inga problem finns det heller ingen anledning att göra detta. Det är oftast penicillin som skrivs ut mot borrelia, om man inte är allergisk mot detta vill säga.

0

Men Erik....

sofia Skåne

24 sep 2007 kl. 23:50

Förlåt Erik, lite korkat av mig att hänvisa apotekaren till Fass. Kan jag passa på att fråga om det inte varierar beroende på preparatet? Eller gäller det allmänt för all antibiotika att den binds till maten och att absorptionen därmed minskar ?

0

Men Erik....

Erik

25 sep 2007 kl. 20:54

Det kunde du ju inte veta :) Generellt så förbrukas antibiotika i kontakt med bakterier, som tex de som finns i pro-viva. En del förbrukas också av bakterier tarmarna innan det tas upp och transporteras vidare ut i kroppen. Om de reagerar med olika mineraler och metalljoner beror på de kemiska egenskaperna hos tex olika penicilliner eller tetracykliner. Vissa är ok att ta med mat(utan bakteriekulturer då) och vissa bör man ta på tom mage. Om man är osäker och inte får ut informationen från bipacksedeln är det bäst att fråga sin läkare eller apoteksperonalen om just det läkemedel man fått utskrivet.

0

Men Erik....

sofia Skåne

25 sep 2007 kl. 21:07

Tack Erik för det uttömmande svaret. Nu har jag lärt mig lite nytt. Anledningen till att jag rekommenderade Lilla My att dricka Proviva, är att jag själv får fullständig bakteriell obalans i magtarmkanalen av bredspektrum ab. Så till den milda graden att jag gärna vill avbryta kuren. Men om jag förstår dig rätt, går det alltså bra att ta en proviva shot några timmar efter tabletterna?

0

Men Erik....

Erik

25 sep 2007 kl. 21:15

Jadå, det går fint det :) gärna sprida ut de goda bakterierna under dygnet och mellan antibiotikakurerna så gott det går.

0

Men Erik....

Erik

25 sep 2007 kl. 21:18

doserna istället för kurerna, så det inte blir några missförstånd ;)

0

Men Erik....

sofia, Skåne

25 sep 2007 kl. 21:18

Tack Erik!
Tänk vad man kan lära sig på svampguiden! :)

0

till Sofia

cicki T Belgien

25 sep 2007 kl. 23:16

Hej, är också tandläkare, dock en föredetting, när vi flyttade till Luxemburg var min svenska leg inte giltig. Så nu har jag inte borrat på 15 år. Yippeee!

0

till Erik

Totte Gbg

25 sep 2007 kl. 23:23

Är tetracykliner det man får om man inte tål penicillin?
Är det lika bra mot borrelia?

0

till Cicki

sofia Skåne

25 sep 2007 kl. 23:30

Jag har inte heller borrat på 15 år. Först jobbade jag som radiolog i 10 år, därefter blev jag tyvärr sjuk och sjukpensionerad. Men svamp är minst lika intressant som tänder!  Eller hur?

0

till Erik

Erik

26 sep 2007 kl. 15:25

Ja det stämmer, doxycyklin brukar läkaren ordinera då. Just vilket preparat som skrivs ut kan skilja mellan olika landsting och olika år. Detta beroende på vad läkaren är rekomenderad att skriva ut(omvärderas årligen). Barn får ofta andra substanser än vuxna.

Nu är det några år sedan jag jobbade på ett apotek, men det som jag skrivit gällde då, och gäller förmodligen fortfarande.

0

till Erik

Erik

26 sep 2007 kl. 15:30

Och om tetracykliner är lika bra som penicilliner är svårt att svara på. Man väger också in kostnad och biverkningsfrekvens mm. när man väljer förstahandspreparat.

0

till Erik

Totte Gbg

26 sep 2007 kl. 16:28

Ok tack för ditt svar!

0

AnkanP

29 jul 2017 kl. 17:39

Numera kan man köpa Doxycyklin på nätet. Jag köpte det härifrån: https://www.healthexpress.eu/se/doxycyklin.html men inte för att bota borrelia utan för en annan sjukdom.

0

mumrik

30 jul 2017 kl. 15:03

Men herregud…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone