0 317 visningar

5 svar

Vilken vita svamp??

Annika Hedner

13 sep 2007 kl. 13:42

Hej!

Denna svamp växte helt ensam i gräset på en gammal skogsväg. Nedlöpande skivor, vita sporer hattbredd 7 cm.
Blandskog runt om.
Vad är det för svamp?

Annika H

0

Uno M

13 sep 2007 kl. 14:23

Lite äldre, trattformig gråvit, något rosa skivor, åtminstone synes mittre bilden antyda rosaaktiga skivor, om den dessutom luktar mjölaktigt så är det en mjölskivling o jäkligt god matsvamp. Dock lurt med vitaktiga svampar

0

Annika Hedner

13 sep 2007 kl. 14:34

Hej!

Den luktar absolut inte mjöl, möjligen något fruktigt.
Jag lade svampen på ett vitt papper i går kväll och det syntes inte minsta rosa eller annan sporfärg i dag. Därför trodde jag att sporerna var vita (genomskinliga).

0

Hans Myhre

13 sep 2007 kl. 15:11

På ditt foto ser det ut som skivene har rosa farge, stemmer det? Blir sporepulverfargen hvit? og skivefargen hvit når soppen tørker? Da kan dette være Rosentrattskivling…

0

Uno M

13 sep 2007 kl. 15:19

Sporpulvret är rosa hos mjölskivlingar. Det finns fyra arter alla luktande mjöl.
Bolmörtskivling har ju urnupna skivor, så den faller bort.
Återstår då trattskivlingar som har flera vita arter och där flera dessutom är giftiga

0

Annika Hedner

13 sep 2007 kl. 15:22

Hej!

Skivorna har nu en gul ton när den torkar men jag har inte sett det minsta rosa vare sig i går eller i dag.
Det är nog bara bilden som luras.
Efter att ha lagt svampen på ett vitt papper under natten kunde jag i dag inte se minsta spår efter sporfärg. Därför antog jag att sporerna är vita (genomskinliga).
Svapen var faktiskt ganska glänsande vit (där den inte börjat förfalla av ålderdom:-)) i går när den plockades. Det kunde gott ha varit en silkesmusseron om det inte varit för skivorna.
Den ser inte heller ut som någon trattskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone