0 872 visningar

21 svar

Trattkantarell?

Bengt Sandh

13 sep 2007 kl. 16:03

Hittade dessa idag. Ser ut som trattkantareller men har ljus fot och hatt både på över- och undersidan. Jämför med de “riktiga” trattkantarellerna till höger! Under alla mina 40 år i skogen har jag aldrig sett något liknande. Vad kan det vara?

0

Norma

13 sep 2007 kl. 16:16

Kan det inte vara kruskantarell?

0

gunhild

13 sep 2007 kl. 16:22

0

Gunhild

Norma

13 sep 2007 kl. 16:23

Din bild ser ut som grå kantarell tycker jag.

0

Gunhild

buffy

13 sep 2007 kl. 16:41

Svamparna på bilden du länkade till har inte åsar undertill, de är istället liksom skrynkliga.

Bengts gråa svampar är mörkare och har ju tydliga åsar, därför gissar jag på grå kantarell.

0

Norma

13 sep 2007 kl. 16:49

Jag tror inte det är grå kantarell,för de ser precis likadana ut som svarttrumpet endast med åsar på undersidan.

0

Brittis

13 sep 2007 kl. 17:01

Jag tror att det är trattkantarell som saknar det gula pigmentet. Ser varken ut som grå eller kruskantarell!
Så jag är hundra på trattkantarell :o)

0

Anders Öberg

13 sep 2007 kl. 17:50

ser ut att vara trattkantareller.Dessa kan en rad olika färgnyanser, både på hatt och fot.Var i går ute och rekade här i luleå och såg vissa som var samma färgnyanser som Bengts.Det verkar blir ett riktigt bra år här uppe, mängder med smått på gång.

0

jaha

13 sep 2007 kl. 19:39

De ser faktiskt ut som en del trattkantareller brukar göra, det är inte bara färgen som är annorlunda, foten är också mycket smalare och hatten tunnare och sladdrigare på den här sorten.

0

guza

13 sep 2007 kl. 19:54

Instämmer med de 2 före-
gående talarna! Har åxå hittat den varianten!

0

Guza

Brittis

13 sep 2007 kl. 20:15

varför inte 3?

0

Ann-Britt

13 sep 2007 kl. 20:23

Igår var jag också ute och plockade trattkantareller. Jag har aldrig hittat så stora och kraftiga, minst 13 cm och grova fötter. Det var också stor färgskillnad. Från gula till gråa fötter och hattar. Tänkte ta ett kort men batteriet var slut. Alla växte inom ca 10 kvadratmeter. Jag tog bara de största och rensade ändå i två timmar så chansen att ta kort kanske återkommer. Men jag har alltid tagit dem för trattkantareller med med olika färg.

0

Ola

14 sep 2007 kl. 21:23

Har hanterat många tio-tals ton trattkantarell genom åren och jag tolkar bilden som två mycket vanliga varianter. Väsentligt i sammanhanget är att de gråare på den här bilden är betydligt äldre exemplar än de vackra gultonade bredvid. Alltså 2 olika “generationer”. Vidare så berör det här något som jag finner mycket intressant. Nämligen olika underarter eller hur det nu heter på fackspråk. Jag jobbar på heltid (under säsong) med vilda matsvampar och har i det stora utbud jag hanterar gjort mycket intressanta iakttagelser om olika variationer, förmodligen bundna till olika lokaler.

0

Med smak för svamp! /Daniel

14 sep 2007 kl. 22:53

Berätta gärna mer om vari variationerna består!?

0

guza

15 sep 2007 kl. 20:25

räknade väl fel!

0

Vanliga

Annette L, Sthlm norr

16 sep 2007 kl. 08:21

Jag har genom åren plockat Bengts “nya” variant i stor skala, dock inte förra året, vilket är det första året någonsin (ca 30 års plockande)

0

Ola

16 sep 2007 kl. 21:28

Färgerna är väl det första man tänker på. På vissa lokaler är svart trumpet alltid svart medan den på andra ställen kan gå mer i brunt eller grått. En population vita kantareller är lika vita om man återkommer ett annat år. En i mina trakter ganska sällsynt variant av boletus edulis har ett smalt vitt band längst ut på hattkanten. Variationerna finns ju hos alla arter men de man lägger märke till blir ju de man hanterar mest. T.ex. både kantarell och trattkantarell kan vara antingen av en knubbigare, köttigare typ eller en tunnare typ “skinntyp” tänker jag när jag besviken inte hittar något bättre på min utflykt. Till någon del beror väl variationerna på näringssammansättningen i olika trakter och naturligtvis på svampens ålder och vattenhalt, men säkerligen är det även till stor del genetiskt betingat. Iakttagelserna är betydligt fler men det får vi ta en annan gång.

0

Med smak för svamp! / Västerås

16 sep 2007 kl. 22:30

Japps, det finns ett flertal varianter av varje svampart. Bra inlägg!

Intressant tycker jag är kopplingen mellan växtplats/näringsinnehåll i jorden där svampen växer. För vin och tryffel är vi vana vid att prata om länder, distrikt och betingelser som spelar en avgörande roll för vinets smak och kvalitét.

Detsamma måste gälla även vanlig “skogsodlad” svamp, på samma sätt som tryffeln.

Det förekommer ju delade meningar kring svampars smak. Visst spelar individers olika smakpreferenser/smak/doftsinne in i bilden. Att därutöver beakta svampens lokala levnadsbetingelser i beräkningen skulle vara intressant att läsa en studie om. C -uppsats någon? T.ex. kantarellens eller någon annan populär matsvamps smak där man testar en mängd olika lokaler och jämför smaken på ett så rättvist sätt som möjligt?

Eller ta en svamp vars intresse som matsvamp är mer debatterat?

0

b

16 sep 2007 kl. 23:01

Jag tycker det vore mer intressant om ngn testade innehållet av t ex ett urval mineraler hos samma svampart från olika fyndplatser. Smakbedömningar måste ju alltid bli mkt subjektiva och utsatta för modets växlingar osv.

0

Med smak för sv...

Ola

18 sep 2007 kl. 00:22

Smak blir nog för svårt ämne för att intressera mig personligen. Jag tycker det kommer först och främst an på tillagningen och sedan på hur sugen man är vid tillfället. Vad som intresserar mig mest och som ibland gör mig både förstummad och full av vördnad är allt det vackra som står att finna i mångfalden. Har tyvärr inte så många men ändock något bildexempel i en dator på jobbet. Ska försöka komma ihåg att förmedla dessa.

0

b

Ola

18 sep 2007 kl. 00:27

Har inte hängt med riktigt i de senaste rönen vad gäller svampars innehåll men visst är det intressant. Var det inte lite debatt nyligen angående ett norskt tv-program där det påstods vara enormt mycket c-vitamin i kantereller?

0

b

EvaCarina

18 sep 2007 kl. 10:27

inte c-vitamin utan d-vitamin

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone