Macrolepiota permixta (sotbrun fjällskivling) är lite mindre till växten än den stolta, och rodnar vid fotbasen om man skrapar den. Det ser ut som om du har sotbrun fjällskivling på bilden. Var lite försiktig, det är inte säkert att den är ätlig, eftersom den är sällsynt.
Jaså är det gamla permixta!? Den är väl inte sotbrun, den är ju snarare ljusare än stolt f! Ja, Nils Suber på sin tid kallade den stolt rodnande f.(en mix (“permixta”) av de två vanligaste arterna).
Så går det när man hittar på egna namn och inte håller sig till de etablerade!
Jag trodde Gunvor hade blandat ihop det med sotvaxing som förr hette sotbrun vaxskivling.
Nja, så mycket kan jag efter alla år i svampskogen att sotbrun vaxskivling är det inte - vaxskivlingar ser öht inte ut som den på bilden.
Men mina herrar, hur skall det vara nu då? Stolt fjällskivling och Rodnande fjällskivling vet jag hur de ser ut så dem kan vi bortse ifrån men en fjällskivling är det ingen tvekan om att det är.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.