0 1641 visningar

14 svar

Sotbrun Fjällskivling?

Gunvor

13 sep 2007 kl. 17:10

Kan det vara sotbrun Fjällskivling som är på min bild?
Jag hittar ingen bild på Internet.

0

Hans v E

13 sep 2007 kl. 17:52

Det finns ingen svamp som heter så. Jag tror din svamp är en mycket ung stolt fjällskivling vars ytterbeklädnad ännu ej har spruckigt upp i fjäll och vattring på foten.

0

Gunvor

13 sep 2007 kl. 18:53

Under fliken ‘Matsvampar’ hittar man Stolt Fjällskivling och längst ner artikeln står faktiskt ‘Sotbrun fjällskivling’!
Antingen har du fel eller så står det fel i Svampguiden!

0

Joachim Krumlinde

13 sep 2007 kl. 19:13

Macrolepiota permixta (sotbrun fjällskivling) är lite mindre till växten än den stolta, och rodnar vid fotbasen om man skrapar den. Det ser ut som om du har sotbrun fjällskivling på bilden. Var lite försiktig, det är inte säkert att den är ätlig, eftersom den är sällsynt.

0

Gunvor

13 sep 2007 kl. 19:20

Tack för ditt svar och jag har nog inte tänkt äta den. Den skall nog bli mumifierad och bevarad åt eftervärden!

0

Med smak för svamp! / Västerås

13 sep 2007 kl. 19:24

Hur mumifierar man svamp?

0

Gunvor

13 sep 2007 kl. 19:37

Ha ha! Man torkar den såklart ;-)

0

Hans v E

13 sep 2007 kl. 21:10

Vad i hela…. Har det dykt upp en ny Macrolepiota utan min vetskap!? I så fall ber jag om ursäkt. Vad har den för vetenskapligt namn då?

0

Joachim Krumlinde

13 sep 2007 kl. 21:55

permixta

0

Gunvor

13 sep 2007 kl. 22:17

Då kan jag komplettera med att den hittades i dag på Vätö i Roslagen. Växtplats i gräs vid en gångstig i blandskog.

0

klas jaederfeldt

14 sep 2007 kl. 00:12

jag har sett den flera ggr i Skåne och dessutom vid Brandalsund i Södertälje, visste inte att den hette så på svenska har kallat den rodnande stolt fjällskivling

0

Namnförbistring

Hans v E

14 sep 2007 kl. 07:48

Jaså är det gamla permixta!? Den är väl inte sotbrun, den är ju snarare ljusare än stolt f! Ja, Nils Suber på sin tid kallade den stolt rodnande f.(en mix (“permixta”) av de två vanligaste arterna).
Så går det när man hittar på egna namn och inte håller sig till de etablerade!
Jag trodde Gunvor hade blandat ihop det med sotvaxing som förr hette sotbrun vaxskivling.

0

Namnförbistring?

Gunvor

14 sep 2007 kl. 10:34

Nja, så mycket kan jag efter alla år i svampskogen att sotbrun vaxskivling är det inte - vaxskivlingar ser öht inte ut som den på bilden.
Men mina herrar, hur skall det vara nu då? Stolt fjällskivling och Rodnande fjällskivling vet jag hur de ser ut så dem kan vi bortse ifrån men en fjällskivling är det ingen tvekan om att det är.

0

Namnförbistring?

Hans v E

14 sep 2007 kl. 10:49

Vadå “hur ska det vara”? Jag trodde att det är stolt f. medan andra tror på en art som några sjävsvåldigt har döpt till sotbrun f. De kanske har rätt!

0

Hans v E

14 sep 2007 kl. 10:52

Foten är ju onekligen adderlike (huggormslik) på något sätt och det ska den enligt litteraturen vara hos Macrolepiota permixta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone