0 405 visningar

13 svar

Äntligen svart trumpet!

sofia, Skåne

13 sep 2007 kl. 19:17

Jag har för första gången i mitt liv hittat svart trumpetsvamp! Ganska mycket faktiskt. Det står att man ska ta bort den nedersta delen, men jag vill ju inte ta bort för mycket i onödan. Kan någon ge mig tips på hur mycket som ska tas bort? Bara på stora ex? Eller även på de små? Om jag skulle välja att inte torka dem, hur tillagar jag dem?

0

oskarlisa

13 sep 2007 kl. 19:26

Grattis! Då är vi två som för första gången hittat dem!! Ser ju lite ut som gamla “skrumpna löv”..Vet att man ska dela på foten längsmed o pilla bort larver o dyl.

0

sofia Skåne

13 sep 2007 kl. 19:39

Grattis du med!! Det fanns lite invånare längs ner i trumpeterna. de hade hittat ett mysigt kryp in där inne. Små sniglar och snäckor och en gråsugga! De fick fick skaffa nytt boende ute i trädgården.

0

Tina N Kolsva

13 sep 2007 kl. 21:00

Vräkte du dem bara?

0

sofia Skåne

13 sep 2007 kl. 21:17

Nej, jag kanske uttryckte mig otydligt. Det var bara invånarna som fick flytta ut i trädgården. Trumpeterna håller på att torka. Men hur mycket av foten ska man ta bort?

0

Brittis

13 sep 2007 kl. 21:20

Grattis till fyndet, ta bort den del som är mörk/svart träig.
Dom husdjuren hade tur. Mina inhysningar har inte samma tur för jag bor på 4:e våningen utan hiss. Ska inte säga vad som händer med mina….

0

sofia Skåne

13 sep 2007 kl. 21:55

Nej Brittis, det är inte så lätt. Jag bodde tidigare också på 4:e vån utan hiss…

Hur tillagar ni färska trumpeter, om de inte ska torkas? Kan man steka dem i smör, som kantareller?

0

Affe Nv Skåne

13 sep 2007 kl. 21:55

Man får vara glad så länge trumpeten får vara utan djur… ;)

0

Sofia Skeppar

Brittis

13 sep 2007 kl. 21:56

Blir kanongott att steka med smör, jag gräddstuvade mina! Jättegott!

0

Sofia Skeppar

sofia Skåne

13 sep 2007 kl. 22:42

Brittis, det vattnas i munnen på mig.

Tina, det tog lite tid innan jag fattade. Ja, jag är en hänsynslös hyresvärd.

0

Tillagning, ex. soppa

Enelie, Linköping

13 sep 2007 kl. 23:40

Grattis till skörden.
Om du har gott om dem så att du kan “slösa” så kan man laga soppa på samma sätt som med trattkantareller. Jättegott!

0

Tillagning, ex. soppa

sofia Skåne

14 sep 2007 kl. 03:57

Det var en bra idé. Tack för tipset Enelie!

0

Tillagning, ex. soppa

Mats

14 sep 2007 kl. 12:27

Även om du inte har så många går det bra att ha dem till soppa. Fräs de du har med salt och peppar. Laga till en gammal hederlig potatis- och purjolökssoppa och använd de frästa trumpeterna som en lyxig topping.
Jättegott :)

0

Tillagning, ex. soppa

Tina N Kolsva

14 sep 2007 kl. 13:21

Skönt att 25-öringen trillade ner.
Grattis till fyndet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone