0 164 visningar

22 svar

Smörsoppen?

Anitha Lundberg

18 aug 2005 kl. 18:42

Är det sparsamt med smörsopp i år.
Jag bor i Umeå och har inte fått ihop en liter ännu. ´Ställen där det brukar vara smockat är helt tomat.
Kan någon svara?

0

Kapten Hammock

19 aug 2005 kl. 08:04

Läget tycks vara ungefär likadant här i Vänersborgstrakten. Har hittat på sin höjd ett tiotal hittills. Fast jag har för mig att de större mängderna brukar komma lite senare.

0

Anitha Lundberg

20 aug 2005 kl. 10:58

Hej Kapten Hammock!
Jag hoppas du har rätt. Smörsoppen är ju så god.
Tack för ditt svar.

0

Helena~Hissjö

30 aug 2005 kl. 16:52

På vår gräsmatta har vi tonvis med smörsopp, vill du ha dom är det bara att kika förbi

0

Anitha Lundberg

30 aug 2005 kl. 18:14

Helena-Hissjö
Hur får jag tag i dig.
Jag vill gärna ha dem

0

Anitha Lundberg

30 aug 2005 kl. 18:15

Helena - Hissjö

Mitt tel 328 69

0

Kapten Hammock

12 sep 2005 kl. 00:02

Hej igen Anitha. Nu har de börjat komma på bred front här nere. Fast inte lika mycket somm 2004 verkar det som. Hoppas du har lika god lycka. Ut och leta!

0

Lena G

12 sep 2005 kl. 10:31

Har hittat MASSOR i Boden, men nu har hösten kommit hit! Så nu är det slut på allt ... en och annan Goliat bara.

0

Ewalill

12 sep 2005 kl. 18:37

Hej Anitha !
Här i sikeå, Robertsfors verkar det som säsongen är över för smörsopp. Var ut idag, men alla var oätliga! Trist..

0

Anitha Lundberg

12 sep 2005 kl. 18:43

Tack för all respons. Men jag har gett upp. Det var en tjej som svarade att hon hade smörsopp på sin gård, som jag fick plocka. Det är lite svårt när man inte vet vilken gård man ska åka till.

Men jag har hittat så mycket kalle i år att det får kompensera det andra bortfallet.

0

Ewalill

12 sep 2005 kl. 19:49

Hej igen!
tyvärr så verkar “Kallarna” ha gjort sitt också. Jag hittade bara en idag när jag var ute ett par timmar. Nu får man plocka lite riskor, istället.Detgår så fort med allt.

0

Anitha Lundberg

12 sep 2005 kl. 21:14

Har Ewalill börjat att hitta fläckkantareller?
De jag har hittat har varit torra?
(Umeå)

0

ewalill

12 sep 2005 kl. 21:25

Hej igen!
Jag har bara sett någon enstaka fläck kantarell för ett tag sedan. Jag tror som du att vi behöver regn!!! Brukar också plocka frostvaxskivling men de finns inte ännu här. Brukar du?

0

Bengt Sandh

12 sep 2005 kl. 23:37

Hej Anitha!
Du skriver att “Ställen där det brukar vara smockat är helt tomat”.

Plockar du körsbärs-plommon- kvist- eller burktomater?
I växthus????????
Fattar ingenting men kul inlägg.

0

Kapten Hammock

13 sep 2005 kl. 20:50

Men herregud Bengt! Har du inget annat göra än att sitta och leta efter långsökta ordvitsar. Hoppas i alla fall att du inte har det! :-)

0

Kapten Hammock

13 sep 2005 kl. 20:55

Här nere är rätt ont om fläckkantarell (eller oxå har jag svårt att hitta dem). Har i alle fall aldrig smakat de små liven. Är det nå´t annat som ni har ont om där uppe som vi har plenty av här kan vi kanske idka byteshandel? Kanske rentav läge för att starta en “svampbytarbörs” här på sajten?

0

Ewalill

13 sep 2005 kl. 21:29

Bäste Kapten Hammock!
jag undrar vad som är här “nere”?
Tycker nog inte att det är på plats att idka bytes handel för fläckkantarell som finns “där nere” eller här uppe. En som vistas i de Västerbottniska skogarna.

0

Susanne

13 sep 2005 kl. 23:43

I Jörn finns det en hel del smörsopp på gräsmark som kantar mot tallskog. Har märkt att de ofta finns under torkat “gräsklipp” och därmed svåra att få syn på.

0

Captain Dreadlock

14 sep 2005 kl. 17:28

Bengt Sandh hann före med tomatkommentaren!
Det gäller att vara snabb i både tanke och handling!

För övrigt så tycks i alla fall björk- och aspsoppen hålla stånd mot hösten.
Även här i mellansverige har frostvarning deklarerats.
Hoppas det snart kommer trattkantareller, de och frostvaxskivlingarna brukar vara de sista innan snön kommer och förstör det roliga!

Varför denna negativa kommentar mot “utbyte” mellan nord och syd…ni har ju era goliater och fläckkantareller och vi har ju mer soppar och förmodligen mer av den eftertraktade trumpeten…
Det är väl bara “infrastrukturen” som fattas eftersom det inte verkade funka telefonledes för utbyte / avhämtning av smörsopp…

0

Anitha Lundberg

14 sep 2005 kl. 22:25

Tänk vad ett skrivfel kan roa folk. Jag skrattade för mig själv när jag såg mitt skrivfel. Jag ska kanske göra några till, så att dessa människor som tycks ha för lite att göra, kan bli sysselsatta.

0

Helena ~ Hissjö

19 sep 2005 kl. 08:11

MEn äsch, min dator tappade ju bort denna länken, våra soppar är inte så färska längre :-( Men om intresse finns vid andra tillfällen så kan du maila på minilillamy@hotmail.com

0

Inger

30 sep 2005 kl. 22:39

Kul ide, jag har heller aldrig sett eller hört talas om att det finns en kantarell som heter så , förrän i går första kvällen/natten på saiten.Jag kunde inte sluta, måste läsa mer…

0

Inger

30 sep 2005 kl. 22:42

kan man skicka kylpaket med svamp med tex ilpost!??! tanken har aldrig funnits innan men vem vet…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone