0 269 visningar

7 svar

Okänd svamp

Mats

14 sep 2007 kl. 11:44

Läste i upsala nya tidnings web häromdagen. Läsarnas bästa svamptips på webben närmare bestämt. Där var det en person som jagade svamp med GPS, känns lite fuskigt tycker jag. Men han/hon påstod sig dessutom plåta dem och få upp en beskrivning av svamparna på GPS:en. I sammanhanget sade sig personen hittat en “rödbrun lursopp” som ska vara en god matsvamp. Den har jag aldrig hört och den finns inte heller i svampguidens databas med svenskt namn eller när jag googlar namnet. Frågan är alltså; Finns den svampen, och hur ser den ut?

0

Irene A

14 sep 2007 kl. 12:27

Det var nog en norsk databas :-)

Skämt åsido, sådana databaser har faktiskt funnits i tankevärlden - hos sådana som inte har haft en aning om svamprikets mångfald..

0

Mats

14 sep 2007 kl. 12:29

Ja de där norrmännen..de får man hålla ett öga på :)

Men hur var det nu då? Finns det en svamp som heter lursopp och hur ser den ut?

0

Irene A

14 sep 2007 kl. 12:30

Nä, det finns ingen lursopp, inte ens på norska..

0

Mats

14 sep 2007 kl. 12:39

Ok, då kan han kasta bort sin fina lursopp :)
Det är fult att luras om soppar *S*

0

Eva K

14 sep 2007 kl. 13:10

Kan det inte varit en Brunsopp då?
Den luras att vara Karl-Johan..
Bara en tanke…

0

Irene A

14 sep 2007 kl. 13:24

Så här löd tipset till läsarna:
“Jag tar med min GPS med kamera och inyggd svampbok. Hittar jag en svamp fotar jag svampen. GPS:en söker igenom boken och identifierar svampen: Rödbrun lursopp, mycket god matsvamp, passar för torkning. Sen återstår bara att mata in platsen för fyndet för att hitta tillbaka nästa gång.”

Har hört en annan variant också: Med en liten handscanner kan man läsa av skivorna som en streckkod, och vips - så får man upp svampens namn på displayen! Givetvis kan den databasen kompletteras för en mindre summa med bild, beskrivning, ätlighet och recept..

0

Affe Nv Skåne

14 sep 2007 kl. 13:37

Hade passat bättre till 1:a april…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone