Läste i upsala nya tidnings web häromdagen. Läsarnas bästa svamptips på webben närmare bestämt. Där var det en person som jagade svamp med GPS, känns lite fuskigt tycker jag. Men han/hon påstod sig dessutom plåta dem och få upp en beskrivning av svamparna på GPS:en. I sammanhanget sade sig personen hittat en “rödbrun lursopp” som ska vara en god matsvamp. Den har jag aldrig hört och den finns inte heller i svampguidens databas med svenskt namn eller när jag googlar namnet. Frågan är alltså; Finns den svampen, och hur ser den ut?
Så här löd tipset till läsarna:
“Jag tar med min GPS med kamera och inyggd svampbok. Hittar jag en svamp fotar jag svampen. GPS:en söker igenom boken och identifierar svampen: Rödbrun lursopp, mycket god matsvamp, passar för torkning. Sen återstår bara att mata in platsen för fyndet för att hitta tillbaka nästa gång.”
Har hört en annan variant också: Med en liten handscanner kan man läsa av skivorna som en streckkod, och vips - så får man upp svampens namn på displayen! Givetvis kan den databasen kompletteras för en mindre summa med bild, beskrivning, ätlighet och recept..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.