...som inte finns med i min “flampbok” (som 4-åringen säger). Tyvärr är det så ont om svamp i Enköping. Idag struntade jag i “flampen” och fokuserade på lingon i stället. Hittade 7 svampar under 3 timmar - varav 3 de som syns på bifogad bild. Vad kan det vara tro? Någon som vet?
F ö tackar jag för alla tips jag fått på tidigare frågor?
MVH
Ser ut att vara stor kragskivling:
http://svampguiden.com/art/visa/stropharia_hornemannii
Hittade kragskivling i min “flampbok”. Färgerna var dock annorlunda så blicken stannade inte där.
Jo, Annika, den hade en liten krage (ring) men de hade nästan torkat in på alla exemplaren.
Fräste den med en mandelkremla (som jag nu lärt mig känna igen - och vågat prova…) och det blev en god kompott till kyckling!
Tack för hjälpen
Kragskivlingen tycker jag har såpass egenartad smak att jag inte vågat testa att blanda den med andra arter. Några ex. har jag i olika omgångar torkat och sparat för att framledes göra en “stor kragskivlingsås”.
Till vad vet jag ej ännu, men då kan kyckling vara ett tips!
Många svamp författare kopierar ätligheten eller oätligheten från äldre svamp böcker,inte alla svampexperter äter svampar själv.
Jag känner några av dom.
Den moderna undesöknings teknologi T.ex. gaskromatografi har faktiskt ändrad på många svampar
anvendbarhet.Några har blivit misstänkta eller giftiga och några har blivit ätliga.Mycologi är fortfarande ung och i förändring.
Efter alla besked av asteriskmarkerade provade jag att laga till dem.
Hittade också svampen i min svampbok när jag väl hade ett namn att gå på - och där angavs den som god.
Vem man kan lita på? Ta intryck av de “verifierat svampkunniga”, slå i böcker och använd därefter eget omdöme. Är man osäker behöver man ju laga middag bestående av bara den okända svampen :)
F ö verkar vårtig röksvamp vara det enda som frodas i Enköping - på min gräsmatta!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.