0 1107 visningar

17 svar

Gul fingersvampsort

Agneta

16 sep 2007 kl. 17:37

Vilken fingersvamp kan detta vara? Smakade den rå och den var inte besk, lite rödaktiga toppar på en del ställen. Druvfingersvamp?

0

Michael Krikorev

16 sep 2007 kl. 17:51

Det är mycket gulstick i dina bilder p.g.a. inomhusbelysningen. Om din svamp är vitaktig och har rödvioletta fingertoppar kan det vara druvfingersvamp. Den är aldrig gul!

0

Agneta

16 sep 2007 kl. 18:00

den är ganska mörkt gul, åt orange hållet, med aningar av rosa i köttet ute i fingrarna. Vad an det vara? Nåt giftigt?

0

Hans Myhre

16 sep 2007 kl. 20:39

En annen lignende art er Ramaria subbotrytis, uspiselig og sjelden..vanskelige de der..

0

Stefan Ohlsson

16 sep 2007 kl. 21:00

Som Krikorev säger är det mycket gulstick i bilden, jag inbillar mig att fruktköttet är vitt istället för gult som på bilden och då borde svampen också ha en mycket ljusare nyans, rödaktiga toppar antagligen en “druva”. Inbillar mig ändå att det är en gul kanske p.g.a fotot. Eftersom som smaken är mild borde den vara ok.

0

Myhre

Stefan Ohlsson

16 sep 2007 kl. 21:12

Kanske lite sydligare utbredning :)

0

Agneta

16 sep 2007 kl. 22:30

så länge den inte är bitter i smaken så borde den gå att äta alltså? Men så där vit vet jag väl inte om den är. Färgkorr kommer här:
mer orangekrämfärgad

0

Elisabeth J

17 sep 2007 kl. 00:01

Hej!
Jag är intresserad av släktet fingersvampar Ramaria som du har bild på!
De är mycket svåra att artbestämma för att de ändrar färg under tiden som de växer och så är sporerna mycket lika varandra.När fingersvampen är gammal har alla en beigeaktig färg även de som varit gula!

Jag fotograferar bara!

Var i Sverige har du hittat svampen?
Vilken miljö växte den i?
Blandskog gran?
Bokskog?
Kalk,blåsippor hasselbuskar?

Jag skulle inte rekommendera dig att äta svampen!

Ramarior fingersvampar

0

Stefan Ohlsson

17 sep 2007 kl. 13:23

Givetvis är det som Elisabeth säger att du inte skall äta något du inte är säker på. Är själv intresserad av fingersvampar sen jag stuvade ett par deciliter gullhorn för ett decennium sedan. Finns en lömsk variant också som är snarlik, dock besk och med klargula toppar. Finns en guldgul variant också (Ramaria aurea) som är ätbar. Rak fingersvamp är det inte, blir dessutom rödaktig vid tryck. Som sagt kan det vara svårt att artbestämma.

0

Franco Matli

17 sep 2007 kl. 14:33

Jag tror inte att densom du har i handen är en Druvfingersvamp som för övrigt är den enda arter bland finger svampar som är fortfarande ätlig.
Nästan alla fingersvampar innehåller
laxerande ämne som kan ge förgiftning symptom hos en del personer, speciellt äldre och barn,medan andra personer kan äta dom utan att må dålig.
Dessutom som Elisabeth J skriver är finger svampar mycket svåra att skilja åt också för experterna, de är ännu dålig kartlagda och man vet inte antal arter som finns i våra skogar.Jag avråder alltid nybörjare
att plocka och äta fingersvamp.
Men visst är dom vackra.

0

Stefan Ohlsson

Elisabeth J

18 sep 2007 kl. 00:29

Hej!

Du verkar vara påläst när det gäller Ramarior fingersvamparna!
Vart i Sverige bor du?
Finns det mycket Ramarior där du bor?

0

Elisabeth

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 12:15

Är absolut ingen expert, inbillar mig ivarjefall kunna dom större arterna hyfsat bra. Bortser man från rak fingersvamp är det inte ofta man stöter på dom. Bor i Helsingborg så det har varit många vandringar runt Liderna på Söderåsen, ej hittat något roligt i år dock. Rak fingersvamp fanns det massor syd Klippan-Perstorp området.

0

Stefan Ohlsson

Elisabeth J

18 sep 2007 kl. 13:17

Hej!

Då växer dina ramarior i bokskogen!
Känner du Lennart Söderberg som är duktigast i Sverige på Ramarior?
Han bor i Helsingborg också fotaograferar väldigt mycket,har bilder med i Rymans bok Svampar!

0

Elisabeth

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 18:38

Har tyvärr inte haft det nöjet, men hans publikationer är inspirerande. Mina kunskaper är på en betydligt mer amatörmässig nivå.

0

Stefan Ohlsson

"JAS"

18 sep 2007 kl. 22:54

Hej igen E.J. Jag bor åxå i HBG. men var för några veckor sedan i Blekinge, Toråstrackten och sprang på olika fingersvampar hela tiden (det var faktiskt väldigt mycket), träffade en kvinna som hade ett loppis vid Bidalite som bara plockade fingersvamp!? Själv plockar jag dem inte och var för upptagen av all annan svamp så kameran blev tyvärr liggande i bilen vid detta tillfälle.

0

JAS

Elisabeth J

18 sep 2007 kl. 23:03

Känner du till Lennart Söderberg?
Amatörfotograf och mycket duktig på Ramarior?
Jag gillar att fotografera också jag har en Sony Cyber-shot 7,2 pix liten smidig kamera tidigare hade jag en canon systemkamera men köpte Sonyn för den är smidig att ha med sig men skulle gärna köpa en bättre om det inte var så stort att släpa på i skogen!

0

JAS

"JAS"

18 sep 2007 kl. 23:10

Nej, känner tyvärr inte denne “Gubben”, är mycket på resnde fot och kommer ursprungligen från smålänska höglandet. men många i HBG känner mig men då under namnet “BORGMÄSTAREN” i Luftkuddeland. Plåtar själv med en Nikon D 80 så därför blir den ibland liggande i bilen.

0

JAS & EJ

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 23:21

Känner fotoinspirationen återvända så smått. Med andra ord borde man dra till blekinge med sin nya “burk”.
Får väl leta upp bidalite, använder mig av Kartex ihop med gröna kartan. Mycket smidigt att trycka ut karta i önskad stolek på önskat ställe :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone