Hej Anna,
jag tror, med allt regn som vi fått, att du kan hitta svamp nästan vart som helst. Men populära ställen som runt Nydalasjön osv. kan ju vara renplockade redan. Skogen mellan Umeå/Tomtebo-Täfteå är bra. Samt runt Bäcksjön. Där har jag hittat mycket trattkantareller tidigare år. Men om du pluggar in lite vaxingar (Sotvaxing & Olivvaxing samt lite senare Frostvaxing) samt Rökslöjskivling och kanske Fläckkantarell, så blir svampkorgen snart full :-) Och GOD!
Tyvärr är det inte mycket av kremlorna kvar, annars är det också gott…
I Umeås närområden dräller det av svampplockare. Det är sämre
med förekomsten av matsvampar. Har varit ute och rekat lite mellan Umeå och Holmsund i e.m. efter regnet (30 mm på några timmar) det var inte mycket i min korg. Såg massor av vit tuvskivling och gamla pepparriskor. Trattisarna verkar älgarna ha lagt beslag på, men fler kanske kommer, i fjol plockade vi mest nån vecka in i oktober.
Jag var ute igår och plockade trattisar, mot Hössjö. Hittade rätt mycket men det är ju fortfarande en hel del smått så man får ju gallra. Plockade även en del rödgul trumpet och det var extra roligt för dessa har vi inte hittat förrän för några år sen. Svart trumpet finns det också gott om men den tycker jag inte alls är något märkvärdig så den brukar jag lämna.
Att man säger vart istället för var är kanske inte lika vanligt här uppe i norr som ordet “vars” är: “Vars ska du?”. Vars är du?”. “Gösta, vars pappa är från Umeå...”.
De flesta vet nog att “vart” indikerar riktning, men “vars” är lite mer diffust i sin användning.
Ännu ett sätt för norrlänningar att förenkla, genom att ha ett ord med många betydelser.
Heja Jörgen!
Vi ska inte ta bort våra diaelektala variationer. Då kan väl stockholmarna lära sig att det heter ä och inte e när de talar. Men inte bryr jag mig om det, varje dialekt har sin charm. Ska vi alla vara stöpta i samma form, så blir det mycket tråkigt.
Hur människor talar skiter jag i stort sett i. Men skrivspråket ska inte misshandlas!
Fast när folk säger “egengkligen” och “ordengklig” när de i själva verket menar “egenTligen” och “ordenTligt” då får en jag något dimmig blick. En sak till, det finns inga “gula kantareller”!
OJ! Det var inte dåligt med reaktioner.
Kul att Charina observerat
“igengtlien”. Det är säkert fler. Men, Charina, det FINNS gula kantareller, liksom röda röda flugsvampar, men arten heter fortfarande kantarell. Välkommen till anti-gula-klubben!
Bra, Anitha, det är bara trevligt när norrlänningar säger vart och vars, men det är ju spridningen jag reagerar på. Varenda barn, såväl svenskfödda som invandrade, i hela landet lär sig ju numera i skolan och av föräldrarna att säga “vart” när de menar “var”.
Har ni tänkt på att “vart” förutom att vara en förkortning av “varit” också kan betyda “blev”!
Tack för stödet Klas.
Återigen ett tecken på att Västerbottniskan regerar! Förutom det fantastiska ordet vars, som kan användas istället för var och vart, har vi också “he” som enkelt kan översättas med engelskan “put”.
“He den på hyllan” “Vars har du hett han” “Jag hedde den i slasken” osv osv osv
Mer Västerbottniska i talspråket!
Dialekter kan vara kluriga. En kund ville komma och titta på tyg en söndag.Upplyste om att jag skulle bort,sade - Jag är hemma till tolv. Kunden kom strax före tolv och ursäktade sig att hon var tidig.
“Jag är hemma till tolv” betyder alltså att då kommer jag hem.
Kan nämna en rolig figur jag mötte för ett par år sedan. Jag var och hälsade på släktingar utanför Rovaniemi, när en granne till dem kom över. Där uppe finns det så gott som ingen som talar ett ord svenska, så när denna granne öppnade truten blev vi mäkta förvånade. Det visade sig att han hade jobbat i Stockholm i många år för länge sedan och lärt sig svenska där, så det som kom ut från honom lät som de gör i filmer från 50-talet från Stockholm. Vi höll på att skratta oss fördärvade när denna lappfinne frågade: Tjena, hur e leget?
Vadan detta tjaffs om hur man pratar. Svara på hennes fråga istället, jag är helt säker på att ni förstod vad hon menade oavsett ordval. Lära folk hur dom ska prata kan ni väl göra på nån svenskakurs eller nåt. Folk pratar ju ändå som dom vill oavsett vad ni tycker. Dessutom finns det massor av dyslektiker, ska ni skrämma bort dom eller.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta anonyma svar, antagligen ännu ett påhopp? Vad är det som ska tolereras? Jag har inte hittills läst något som skulle motivera ditt inlägg.
Jag upphör aldrig att förvånas över den bitterhet som präglar vissa skribenter här. Många försök har gjorts till att få lite mer humor i forumet, men det dröjer inte länge förrän någon känner sig kränkt och måste skriva av sig. Ett tips till er sorgsna figurer är att när ni känner upprördheten komma smygande, läs då inläggen en vända till och se om ni inte har missförstått något. Suck…
Till den bittra Cicci: Jag får väl be om ursäkt för alla här som råkade komma in på ett intressant sidospår. Ibland kan vissa saker leda diskussionen in på annat, men jag tar åt mig av kritiken och ska verkligen ligga vaken inatt och skämmas. (Tror dock inte att något här var tänkt som språkkritik)
Hej!
Det verkar som om det är bäst att ta till en utomstående auktoritet för att få slut på denna diskussion.
Ett bra sätt att få korrekta besked i språkfrågor är att vända sig till “Språkrådet” (Tidigare Svenska språknämnden) http://www.sprakradet.se
Här http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=26287;objekttyp=lan kan Du läsa vad man skriver om “var” och “vart”. Det är alltså skillnad mellan det TALADE och det SKRIVNA. För språkkänsliga personer är det störande när man i text blandar ihop begreppen. Visst, vi förstår vad som avses men studsar varje gång felet dyker upp.
Kom igen Anna, men jag har aldrig vart i Umeå under svampsäsong och vet alltså inte var svamparna finns!
Nu får du väl ge dig. Vadå bitter? Och varför tog du åt dig, jag hade inte ens reflekterat över att du skrivit något. Det var allt tjafs om hur man talar rätt som jag tröttnade på. Det är inte första gången någon frågar något här på forumet och det bara spårar ur, bla den här fåniga diskussionen om gula kantareller respektive kantareller. Jag har inget emot att folk skämtar, tvärtom, om du har läst mina tidigare inlägg på andra trådar så borde du förstått det. Jag tycker bara det är tråkigt när folk klankar ner på andra (och det var inte dig jag syftade på i mitt inlägg) Ledsen om du tog åt dig, det var inte alls avsikten. Bitter är nog det sista jag är, det finns det andra här på forumet som står för.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.