Hej!
Tänkte bara höra om det är nån som vet om det är oki att äta de vanliga matsvamparna som man plockar i skogen när man är gravid?
Har httat blodriska och rödgul taggsvamp.
Går Stoltisar och kantareller åxå bra?
Nån svamp ni vet som INTE är bra vid graviditet? Förutom de som är giftiga för alla då ;-).
Tack på förhand för svar!
Fiona, blev nyfiken och försökte hitta ditt svar bland de kostråd som ges till gravida på livsmedelsverkets hemsida:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3762
Stod ingenting om svamp där dock.
Själv är jag utbildad inom kost- och hälsa och har aldrig någonsin hört nämnas någonting om svamp och graviditet. Det borde inte vara någon fara att äta måttliga mängder, men du bör kanske undvika att plocka dem i diket till motorvägen för säkerhets skull ;-)
Jag skulle undvika gulnande champinjoner i ditt ställe (fast jag kan inte hamna i ditt ställe! grattis förresten!).
Detta för att de kan ta upp tungmetallen kadmium ur marken och något av det kan tas upp av kroppen även om det mesta sägs gå igenom.
Stenmurkla äter du förstås inte heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.