0 259 visningar

8 svar

Vad är det här?

Carina

18 sep 2007 kl. 10:31

Behöver hjälp att få reda vad det här är för svamp. Den växte gruppvis i kanten av en grusväg.

0

Franco Matli

18 sep 2007 kl. 12:01

Kan du ge lite mera info:storlek,typ av skogen, lukt, smak.

0

Carina

18 sep 2007 kl. 12:41

Den är ca 5 cm hög, hatten ca 5 cm i diam. Alla var ungefär i samma storlek, inte så mycket större. De växte i grupper ur gruset på vägen med barrskog på ena sidan och ett gammalt kalhygge på den andra. Ingen speciellt utmärkande lukt. Smakat den har jag inte vågat då jag är novis vad gäller svamp. Jag bor i Västernorrland.

0

Smart

Charina Halland

18 sep 2007 kl. 12:53

att inte smaka på svampen Carina.Den enda arten du kan smaka ( o sedan spotta ut) på för att avgöra om den är ätlig är kremlan.Andra svampar ska du inte smaka på alls.

Btw, det ser ut att vara nån sorts fjällskivling. Vilken sort överlåter jag att avgöra till nån asterisk.

0

Boo

18 sep 2007 kl. 13:14

Svårt att säga. Skulle vilja se den uppifrån. Någon typ av spindelskivling iaf.

0

Tony S

18 sep 2007 kl. 13:26

Tycker det ser ut vara fjällig tofsskivling. Kanske de växte på någon gömd rot av lövträd?

0

Irene A

18 sep 2007 kl. 17:39

Jag tror som Tony, att det är fjällig tofsskivling. Jag hittar dem ofta längs vägkanterna. Det brukar räcka att det finns lite sly i närheten som röjs då och då, så blir det döda rötter för dem att leva på.

0

Franco Matli

18 sep 2007 kl. 17:42

Det kan vara,som Tony skriver Fjällig tofsskivling,som har olivgula lameller och växer i knippar på lövträd.Men det kan också vara någon av de många Trådings arter som finns.
Svårt då igenkänna den utan mikroskopering.
Många Trådingar är giftiga.
Det är helt ofarlig att smaka på svamparna,alltså,ta en liten bit och lägg den på tungspetsen,när du känner smaken spottar du ut.Smaken kan vara en viktig kännetäcken hos många svamparter.De flesta av oss har en bättre smakminne än synminne.
Tyvärr finns det fortfarande många skrönor och okunskaper omkring svamparna hos måmga människor, kanske residuer från medeltiden.

0

sofia Skåne

18 sep 2007 kl. 17:53

Jag bara undrar, finns det någon svamp som är så giftig att man blir sjuk av att smaka och spotta ut den? Jag är nybörjare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone