0 336 visningar

22 svar

Så kan en god skörd se ut

Janne "JAS" Svensson

18 sep 2007 kl. 20:07

Hitta, plocka och förvara en bra skörd. Blockat i Blekinge utanför Torsås den 24/8 07

Det är kul att block, lite tråkigare att rensa, men när allt är klart är det kul igen.

0

Tina N Kolsva

18 sep 2007 kl. 20:19

Tjusigt!!!

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 21:20

Tack!

0

Mia

18 sep 2007 kl. 21:46

Oj, vilka härliga hyllor! Blir sååå avundsjuk! Nu kan du njuta länge av allt det goda. Själv har jag aldrig smakat svamp som är förvarad som du har gjort.

0

Nikke Småland (moheda)

18 sep 2007 kl. 21:51

Hej Janne hur förvarar du svamparna eller hur tillreder du dom för förvaring i burk?

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 22:19

Den smakar som nyplockad. Kolla i en gammal kokbok hur man konserverar och du det går bra i en stor kastrull se till att lägga en handuk i botten så att inte burkarna “hoppar” sönder när de kokar. Mormor gjorde alltid så här och de håller i åratal, Jag har provat svamp som har legat i bur i 5 år och den var som ny. Men var mycket noga med renligheten om du skall prova.

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 22:23

Man kan komma över riktiga konserveringskokare på loppisar för ingenting. Köp konserveringsburkar, finns överallt men det skall vara släta inget lull-lull. och som sagt kolla i en gammal kokbok ( finns åxå på loppis) eller kolla på nätet.

0

Karin Hedén

18 sep 2007 kl. 22:30

0

Karin Hedén

Maya K. I. Västerbotten

19 sep 2007 kl. 10:20

Hur förvarar man bäst konserverna? Måste dom stå mörkt och svalt, eller spelar det ingen större roll?

0

Karin Hedén

"JAS"

19 sep 2007 kl. 10:35

Ja det är ju att föredra men svalt är inte nödvändigt.

0

"JAS"

Maya K. I. Västerbotten

19 sep 2007 kl. 12:54

Tack för det, har nämligen en “vinkällare”, som jag kallar den, men temp. varierar med årstiderna tyvärr.
Har alltid trott det var jättebökigt att konservera, men det lät ju inte så svårt, så nu ska jag prova.

0

JAS

sthlm

19 sep 2007 kl. 14:31

Nu tror jag att det är dags att flytta söderut….eller norr

0

JAS

Brittis

19 sep 2007 kl. 14:34

Jag sköljer alltid mina burkar med anemon, fall i fall…

0

JAS

Brittis NV skåne

19 sep 2007 kl. 14:35

ATAMON, inget annat! Det går kanon o konservera med vanliga skruvlock oxå, vattnat ska då täcka burken.

0

Brittis

niklas olsson

19 sep 2007 kl. 20:36

Funkar det att inkoka med burkar som har skruvlock hur gör man alla varnar för explotionsrisken om man drar åt för hårt?!?

0

Brittis

"JAS"

19 sep 2007 kl. 20:44

Nja det funkar inte konserveringsprincipen går ut på att upphetta innehållet i burken och trycka ut luften (typ vakumförpacka)därför gummiringen så efter ca. 1 timme i kokande vattenbad så är det klart och efter en stund provdrar man i ringen och förhoppningsvis sitter den som attan. Så det funkar inte med skruvlock.

0

JAS

Karin Hedén

19 sep 2007 kl. 20:52

Hej JAS!

Vi har konserverat i vanliga köpe-sill/sylt/rödbetsburkar etc. i 30 år. Det går utmärkt!

0

JAS

"JAS"

19 sep 2007 kl. 20:59

OK!?? Då så, då funkar det alltså, jag får medge att jag inte trodde att det funkade. men som med mycket på denna sida så får man lära något nytt. Tack, tack för det.

0

Tina N Kolsva

19 sep 2007 kl. 21:14

Inga bekymmer med bevaring av svamp här inte.Det finns inga. Jo, jag har ett säkert ställe. Frysen.Och skafferiet.Och de är färdigrensade.

0

JAS

Birgit

19 sep 2007 kl. 22:10

Karin !. Du säger att du använder vanliga sill-syltburkar för konservering. Vad är det för lock på dem ?  Om det är plåtlock så fungerar det ju bra , men vad säger du om alla glasburkar som numera är försedda med plastlock.

0

Birgit

Karin Hedén

19 sep 2007 kl. 22:17

Glasburkar med plåtlock med “gummiring” är det som gäller!Läs här: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp .
Plastlock funkar inte.

0

Geraldine Palm

19 sep 2007 kl. 22:37

Bild nr 1 otroligt vacker! Visa den för en tjej på jobbet idag, som inte plockar svamp, hon sa: Man blir ju hungrig när man ser den svampen, sugen på en kantarellmacka!

0

"JAS"

20 sep 2007 kl. 20:18

Hej G.P. Nytt raggnings knep, det har jag aldrig tänkt på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone