0 301 visningar

21 svar

Kan man få en Artbeteckning på dessa

Janne "JAS" Svensson

18 sep 2007 kl. 20:16

Jag gillar alla dessa olika skönheter och går de att äta så är det ännu bättre. Nu tror jag inte att det går med någon av dessa men är lite osäker, så då får de hellre stå och förgylla skogen med sin fina uppenbarelse.

Det är nästan så att man ser vättarna

0

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 20:25

Har icke en susning angående svamparna men det var vansinnigt bra bilder. Vad har du för kamera JAS ?

0

Tony S

18 sep 2007 kl. 20:32

Bild 1: Ser ut att kunna vara gulfotshätta, Mycena renati. Fint fynd, om det är den. Får se vad de andra säger.
Bild 2: Kastanjespröding.
Bild 3: Gyttrad röksvamp och rynkroting.

0

SvenD

18 sep 2007 kl. 20:40

Varför kan inte nr 1 vara vanlig flåhätta, Tony?

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 21:21

Nikon D 80

0

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 21:33

Jag är en “relik” som kör med min 35mm:s. Tror jag byter till din snarast, härligt skärpedjup.

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 21:44

Kolla Scandinavienphoto.se
Du får en idag för ca: 10 000:- kostade för 3 år sedan 25.000:-
Skärpedjupet har ju en del med hur du ställer in din kamera, jag försöker alltid att ligga på bländare 5,6 eller mer om ljuset tillåter.

0

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 22:03

Tack för tipset JAS, hittade för 9800. Brukar köra med halvautomatik, längst möjliga tid kameran väljer bländare. Nä det är väl tid att träda in i den digitala världen :)

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 22:15

Gav mig tusan på att inte börja köra digitalt men så fick jag låna polarens Nikon D 200 och sen var det kört. Du vet knalla ut och ta 200 bilder slänga 150 utan att gråta blod over spild Dia/eller vanlig film. Man håller ner kostnaderna om jag säger så och så kan man ju prova hur mycket som helst, helt underbart.

0

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 22:22

Yepp, nu har man åkt dit. Har väl stretat emot länge nog.

0

"JAS"

18 sep 2007 kl. 22:24

Ha det så bar och lycka till. Vi kanske ses i tassemarkerna.

0

Tony S

19 sep 2007 kl. 00:28

Sven. Jag tror det är gulfotshätta för att hatten är strimmig, rödbrun i mitten och ljusare mot kanten. De växer på ved, tydligt i knippe, inte en och en (men tätt) som flåhätta oftast gör. Färgerna känns rätt överlag.

0

Micke Brännström. Luleå

19 sep 2007 kl. 05:50

Otroligt fina bilder! :-)

0

"JAS"

19 sep 2007 kl. 10:47

Tack Micke B.

0

SvenD

19 sep 2007 kl. 12:40

Jo,Tony, din artbestämning gulfotshätta är nog inte orimlig. Verkar som om de växer i lövskog - flåhätta hör väl mer till barrskog.

0

Vilken kamera?

Hans v E

20 sep 2007 kl. 10:23

Spelar ingen roll hur dyr och fin kamera man har, det gäller bara att kunna använda den. Folk har skickat in bilder tagna med mobiltelefon som är perfekta också!
Bild tre är mycket intressant. Kan det verkligen vara gyttrad röksvamp?

0

Vilken kamera?

"JAS"

20 sep 2007 kl. 18:48

Nikon D 80
Bild 3 den ser annorlunda ut än de jag hittat i literaturen som jag har tillhands, just den mörka markeringen i mitten? Kommer ett par bilder till, en tyvärr något oskarp. Det gäller att hantera utrustningen rätt!

JA VAD ÄR DET NU DÅ?

0

Vilken kamera?

Tony S

20 sep 2007 kl. 20:35

0

Vilken kamera?

"JAS"

20 sep 2007 kl. 20:46

Bra och tack Tony S, första länkens bild överenstämde väldigt bra. Jag som hade tittat på minst 25 bilder, hur många länkar och platser med svamp finns det där ute på nätet egentligen?

0

Vilken kamera?

Hans v E

20 sep 2007 kl. 23:48

Morganella? Är det ett nytt namn på Lycoperdon eller?

0

Vilken kamera?

Tony S

21 sep 2007 kl. 12:36

Jag läste någonstans att L.pyriforme ändrades till Morganella pyriforme 2003 efter DNA-studier, då det fanns för stora skillnader jämfört med övriga Lycoperdon. Men tittar man på Index Fungorum så tycks ändå Lycoperdon vara gällande släktnamn för arten för tillfället.

http://www.speciesfungorum.org/Names/NamesRecord.asp?RecordID=487358

0

Vilken kamera?

Irene A

21 sep 2007 kl. 12:54

MycoBank har också behållit den i släktet Lycoperdon:
http://www.mycobank.org/MycoTaxo.aspx?Link=T&Rec=487358

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone