0 239 visningar

21 svar

Dagens fynd

gunhild

18 sep 2007 kl. 21:05

Har varit på svamputflykt med 55+ are i Umeå socialtjänst i dag. Vi hittade en hel del svamp bl.a. många riddarmusseroner och “dagens kalle” men vad är det jag har på bild 2 och 3?

0

Daniel Persson

18 sep 2007 kl. 21:07

Sotvaxskivling, skulle jag tro.

0

gunhild

18 sep 2007 kl. 21:10

Nej det vet jag säkert att det inte är.

0

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 21:19

Tycker det liknar en sammetsfotad pluggskivling, sen tycker jag dagens kalle liknar en gallsopp ivarjefall den liggande om det är bild ett.

0

Sølvi

18 sep 2007 kl. 21:22

Jeg tror det er fløyelspluggsopp,Paxillus atrotomentosus.

Hilsen Sølvi i Norge

0

Mörk trattskivling!

Elisabeth J

18 sep 2007 kl. 21:30

Hej Gunhild läs om Clitocybe clavipes klumpfotad trattskivling ,mörktrattskivling, sid 269 Ryman.
Plockade du någon så du såg om den basen var utvidgad?

Mycket vacker bild!

0

gunhild

18 sep 2007 kl. 21:31

Om jag hittar dit igen ska jag kolla om den har klumpfot det ser ju ut som en trattskivling.

0

Dagens fynd Eliasbet

gunhild

18 sep 2007 kl. 21:32

Du var en minut före med ditt inlägg

0

Stefan Ohlsson

18 sep 2007 kl. 23:34

Nä sorry gunhild, klart det är en kalle. Det är väl perspektivet som gör att ådernätet ser så kraftigt ut. Det är väl mest här söderut dom uppträder i massor ibland.

0

Cicci

19 sep 2007 kl. 09:12

Karl-Johan har ju också den där vita kanten runt hatten som den på bilden har. Gallsoppen har mörkt ådernät medan “Kalle” har ljust och det syns ju tydligt att den har.

0

Cicci

19 sep 2007 kl. 09:13

Ljust ådernät alltså. Gick lite fort där.

0

Dagens fynd - Stefan

Eva K

19 sep 2007 kl. 09:42

kom på att jag har en ganska frän bild på just Gallsoppen…

0

Dagens fynd - Stefan

Ceegee

19 sep 2007 kl. 12:07

Verkligen frän, Eva…

0

Dagens fynd Elisabeth

gunhild

19 sep 2007 kl. 17:55

Jag har kollat in klumpfoten hos trattskivlingen. Nu glömmer jag inte den. Hittade också en tallblodriska i närheten. Det fanns gott om riddarmusseroner det är väl ingen som törs plocka dem efter alla larmrapporter.

0

Stefan Ohlsson

A-M

19 sep 2007 kl. 18:11

Om du avser karljohan som uppträder i massor söderut , så gör dom det högt upp i norr också s, vissa år. T.ex.2007

0

A-M

Stefan Ohlsson

19 sep 2007 kl. 19:39

Utryckte mig klumpigt, menade Gallsoppen . Ibland tror man att man är i Gallsoppshimlen :/
Fast har inte sett någon nu på ett tag :)

0

Cicci

Stefan Ohlsson

19 sep 2007 kl. 19:57

Haha vilket missfoster, lättare hoppa över än att gå runt. Du har helt rätt, inte ens lika. Får skylla på jag var trött.

0

Jeanette P

19 sep 2007 kl. 22:11

Kanske mörk trattskivling (Clitocybe clavipes) på tvåan å trean?

0

Sorry...

Jeanette P

19 sep 2007 kl. 22:31

Såg inte inlägget här tidigare *skäms*

0

Sorry...

Elisabeth J

19 sep 2007 kl. 22:56

Det gör inget Jeanette bättre att skriva en gång för mycket än för litet!
Det var alltså den mörk trattskivling!

0

Klubbtratting

Hans v E

20 sep 2007 kl. 09:49

Visst är det mörktratting, men den brukar inte vara så vackert kontrastrik som på din fina bild, utan mera jämngrå. Den heter förresten klubbtrattskivling numera.

0

Klubbtratting

gunhild

20 sep 2007 kl. 10:05

Tack Hans jag hittade den i Ryman och där hette den klumpfotad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone