Den första känner kanske de flesta igen. Miljön är en stenig sandås med gamla tallar. Där fanns också gott om goliat- och kråsmusseron.
På samma plats växte den andra svampen som har gett mig huvudbry. Det stora exemplaret är ca 8 cm. De har mild smak och en behaglig aromatisk doft, fast ganska svag. Spormassan är gråbeige, samma färg som skivorna fick efter en tid. Sporerna är knottriga och små, 3-3,5 x 3-4,5 my. Den har inga framträdande cheilocystider. Jag kan inte avgöra om sporerna är amyloida (ingen tydlig reaktion, men min flaska Melzers kan vara för gammal). Det borde vara en Lepista eller Leucopaxillus, men jag får den inte att passa in på någon av arterna i mina böcker.
Tack för förslagen, Franco!
De måste tyvärr förkastas, inte minst för att spormåttet inte stämmer.
Det närmaste jag har kommit, är arommusseron, Lepista densifolia, även om jag inte tycker att skivorna är så extremt täta.
I Artdatabankens faktablad sägs den mest förekomma i fuktig, kalkrik granskog, men den norska artsdatabanken anger tallskog på kalk och naturliga betesmarker som den vanligaste miljön (nåja, de kände bara till 5 fynd när det skrevs). Den här svampen hittade jag i tallskog som betas av renar..
Är det någon som känner till den arten?
Lepita densifolia (som hetat Paxillus lepista) har vi nyligen haft både på riksmuséets i Stockholm utställning och Uppsalas “Forum fungorum”-utställning. Den har verkligen en annan habitus än dina svampar, inte minst mycket täta skivor.
Jag kan förresten bifoga bild från riksmuséets kollekt.
Så där tunna hade jag också för mig att skivorna skulle vara på L. densifolia. Förutom den detaljen var de ju väldigt lika till utseendet. Tack för att du visade kollekten, och en kanonbra bild, Hans!
Jag hittar ingen annan Lepista som har en sporstorlek i närheten av dessa små (3-3,5 x 3-4,5 my). L. irina har också för stora sporer för att passa in.
Den röda på allra första bilden är en annan musseron (dvs Tricholoma).
Visst är det droppmusseron, jag tycker det är sällan man hittar dem så vackert droppfläckiga.
Den vita svampen skulle kunna vara en Ripartites också. Habitus, färgen på skivorna och sporerna, och sporernas utseende passar in, men den här har ju blivit dubbelt så stor som de arter jag har hört talas om. Ska söka vidare..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.