0 413 visningar

11 svar

Behöver hjälp

Irene A

19 sep 2007 kl. 09:47

Den första känner kanske de flesta igen. Miljön är en stenig sandås med gamla tallar. Där fanns också gott om goliat- och kråsmusseron.

På samma plats växte den andra svampen som har gett mig huvudbry. Det stora exemplaret är ca 8 cm. De har mild smak och en behaglig aromatisk doft, fast ganska svag. Spormassan är gråbeige, samma färg som skivorna fick efter en tid. Sporerna är knottriga och små, 3-3,5 x 3-4,5 my. Den har inga framträdande cheilocystider. Jag kan inte avgöra om sporerna är amyloida (ingen tydlig reaktion, men min flaska Melzers kan vara för gammal). Det borde vara en Lepista eller Leucopaxillus, men jag får den inte att passa in på någon av arterna i mina böcker.

0

Franco Matli

19 sep 2007 kl. 10:14

Har 2 förslag.
Lepista multiformis= Nordlig trattskivling ell Lepista glaucocana=
Mentolmusseron som jag hittad en gång på Alperna (men det var 20 år sen) så jag kommer inte jag säkert.

0

Lepista densifolia?

Irene A

19 sep 2007 kl. 11:54

Tack för förslagen, Franco!
De måste tyvärr förkastas, inte minst för att spormåttet inte stämmer.

Det närmaste jag har kommit, är arommusseron, Lepista densifolia, även om jag inte tycker att skivorna är så extremt täta.

I Artdatabankens faktablad sägs den mest förekomma i fuktig, kalkrik granskog, men den norska artsdatabanken anger tallskog på kalk och naturliga betesmarker som den vanligaste miljön (nåja, de kände bara till 5 fynd när det skrevs). Den här svampen hittade jag i tallskog som betas av renar..

Är det någon som känner till den arten?

0

Lepista densifolia?

Irene A

19 sep 2007 kl. 12:50

Visar en nytagen bild också. Skivorna är nog ganska täta ändå...
Finns det någon annan art det skulle kunna vara?

Tickan hittade jag alldeles intill, på en naken tallåga.

0

Lepista densifolia?

EG

19 sep 2007 kl. 20:00

Tallstocksticka ?

0

Lepista densifolia?

Irene A

19 sep 2007 kl. 22:00

Tallstocksticka, jomenvisst!

0

Lepista densifolia?

Hans v E

19 sep 2007 kl. 22:08

Lepita densifolia (som hetat Paxillus lepista) har vi nyligen haft både på riksmuséets i Stockholm utställning och Uppsalas “Forum fungorum”-utställning. Den har verkligen en annan habitus än dina svampar, inte minst mycket täta skivor.
Jag kan förresten bifoga bild från riksmuséets kollekt.

0

Hans v E

19 sep 2007 kl. 22:10

Tror du inte det kan vara irina?

0

Hans v E

19 sep 2007 kl. 22:12

Men jag måste erkänna att jag inte klarar den röda utan att se den underifrån.

0

Irene A

19 sep 2007 kl. 22:28

Så där tunna hade jag också för mig att skivorna skulle vara på L. densifolia. Förutom den detaljen var de ju väldigt lika till utseendet. Tack för att du visade kollekten, och en kanonbra bild, Hans!
Jag hittar ingen annan Lepista som har en sporstorlek i närheten av dessa små (3-3,5 x 3-4,5 my). L. irina har också för stora sporer för att passa in.

Den röda på allra första bilden är en annan musseron (dvs Tricholoma).

0

Franco Matli

20 sep 2007 kl. 08:29

Irene,kanske du har hittat en ny art.
Den röda kan vara Droppmusseron= Tricholoma pessudatum

0

Irene A

20 sep 2007 kl. 09:54

Visst är det droppmusseron, jag tycker det är sällan man hittar dem så vackert droppfläckiga.

Den vita svampen skulle kunna vara en Ripartites också. Habitus, färgen på skivorna och sporerna, och sporernas utseende passar in, men den här har ju blivit dubbelt så stor som de arter jag har hört talas om. Ska söka vidare..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone