0 1202 visningar

15 svar

Få bort svamplukt från händerna?

Nikke småland (moheda)

20 sep 2007 kl. 00:27

Är det ngn som har ngt tips på hur man får bort lukten på händerna? Efter att ha suttit i flera timmar och rensat svart trumpet så luktar händerna i flera timmar efteråt, oavsett hur många gånger man tvättar händerna.
Frugan som hellre plockar än äter börjar nu bli trött på att både mackor, godis å dyl både luktar och smakar svamp…
lycka till i svampskogarna!

0

Babsan

20 sep 2007 kl. 00:57

Släng ut “kärringen”.(Skämtar bara)
testa med citron,

0

Nikke småland (moheda)

20 sep 2007 kl. 01:02

Nja… kan inte slänga ut henne… då får jag rensa allt själv…*ler*
Ska säga till henne å testa citron. tack för tipset!

0

Marit D

20 sep 2007 kl. 09:49

Kanske fungerar det med en sådan där aluminiumtvål som tar bort lök och fisklukt från händerna. En jättebra grej.

0

Med smak för svamp!

20 sep 2007 kl. 09:54

Aluminiumtvål? Kallas de så?

Det måste kollas in!

0

Karin Hedén

20 sep 2007 kl. 10:20

Askorbinsyra/Citronsyra är effektivt mot såväl svamp- som blåbärsfärgade fingrar. Kanske också lukten försvinner med färgen. (Billigare och enklare än citron.)

0

lilla my

20 sep 2007 kl. 10:33

Mitt universaltips mot missfärgade och illaluktande tassar är jätteenkelt: Tandkräm, gärna med något slipmedel i, och nagelborste. Tar blåbär, olja med fler besvärliga saker man lyckas hantera i vardagen…

0

Få bort svamplukt från händerna?/Marit D

b

20 sep 2007 kl. 13:24

Alun, inte aluminium, skall det väl vara?

Jag rekommenderar galltvål och en styvnackad nagelborste.

0

Annika, Morgongåva

20 sep 2007 kl. 14:22

Prova fiskartösernas gamla knep. Blöt händerna, gnugga med tidningspapper och tvätta sen med tvål och vatten! Tar bort rätt mycket fisklukt iallafall.

0

Charina Halland

20 sep 2007 kl. 14:28

Använd handskar!

0

Aluminiumtvål

Marit D

20 sep 2007 kl. 14:46

Det är alltså en tvålliknande sak som är gjord av metall (aluminium har jag för mig) som kan köpas för under 100-lappen och är bra att få bort just fisk och löklukt från händerna. Håller i all evighet.

0

Aluminiumtvål

snålis

20 sep 2007 kl. 14:50

man kan även använda andra föremål än just den “tvålen”. En sax, matkniv eller nåt. Och kallt vatten.. (funkar på vitlöksdoft iaf)

0

Totte Gbg

20 sep 2007 kl. 15:23

Jag kan tipsa om vanliga våtservetten Savett…tar bort både färg o lukt.
I annat fall så kan du alltid skicka hit svampen så slipper du rensa ;).....har aldrig lyckat att hitta den :( Kan bara säga grattis :)

0

"JAS"

20 sep 2007 kl. 20:15

Hej Nikke och alla ni andra. Jag använder “VÅTA TVÄTTSERVETTER” oparfymerade för bebisar? Ja tro det om du vill men dessa funkar till allt, olja, blåbärsfingrar, svamplukt, köksluckor, spisen till bilen jag anväder dem till allt utom till barnen.

0

J.A.S

Nina A

20 sep 2007 kl. 21:00

hehe, kul att inte bara jag kommit på fördelen med “barnvåtservetter” extremt effektivt på alla ytor
(och ofta hårt parfymerat)
skulle nog aldrig använda det på känslig hud…

0

Brittis

20 sep 2007 kl. 21:14

Prova tomteskur…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone