0 397 visningar

24 svar

Snöbollschampinjon, eller..?

Affe Nv Skåne

20 sep 2007 kl. 11:42

Tog för givet att det var snöbollschampinjoner jag plockade på samma ställe som förra året. Men, minns inte om dom var så bruna och att hatthuden spruckit upp så dom blivit “fjälliga”.
Lukten går svagt åt mandelhållet, blir något gula vid tumning.

Blev nog aningen mörkare när dom kom in i värmen.
Färgen på bilden är inte riktigt som i verkligheten.

0

Franco Matli

20 sep 2007 kl. 20:20

Ja du, säkert är det en champinjon. Skulle behöva veta hatt diam och kanske en beskrivning av de rätta färgerna.Det finns ca 60 arter champinjoner att velja på.Jag har aldrig hittad en som du har i din bild.Tror att den kan tillhåra Sekt. flavescentes (gulnande champinjoner) som innehar 17 arter,bland dom snöbollchampinjoner.

0

Affe Nv Skåne

21 sep 2007 kl. 10:49

Franco, jag har tagit lite fler bilder med “rätt färg”, kan kanske skilja lite men det är marginellt.
Hattdiametern på den största är c:a 10 cm.

Idag luktar dom väldigt mycket “champinjon”, dom har även ändrat färg mer där dom blivit tummade eller skadade på annat sätt. Mer åt det brungula hållet.

Slänger in ett gäng bilder till, kanske det kan underlätta.

0

Fler bilder

Affe Nv Skåne

21 sep 2007 kl. 10:51

Fler bilder…

0

Fler bilder

Affe Nv Skåne

21 sep 2007 kl. 10:51

2 till

0

Affe Nv Skåne

23 sep 2007 kl. 21:39

Lyfter upp igen, vill gärna ha någon idé!
Dom ligger torkade här nu om någon vill titta närmre på dom.

0

Hans Myhre

24 sep 2007 kl. 00:47

Snøbollsjampinjoner har en knollet fotbasis. De fleste av dine fotograferede sjampinjoner har ikke med resten av foten som skulle vise om den har en knoll. Hadde de en knoll eller hadde de inte? Hvis fotbasisen ikke var utvidet som en knoll så er det inte snøboll men en annen art av gruppen som gulner.

0

Fler bilder

Franco Matli

24 sep 2007 kl. 07:26

Svårt också med hjälp av de nya bilderna.Det närmaste som jag kan tänka mig är att de är Kungschampinjoner med ljus och ovanlig hattfärg,
kroppens form och storleken pekar dit.

0

Fler bilder

Affe Nv Skåne

24 sep 2007 kl. 09:25

Skall köra förbi där vid lämpligt tillfälle och se om det finns några fler exemplar, tar då några bilder på dom på plats och kollar foten noga.
Återkommer!!!!

0

Mattias Andersson

24 sep 2007 kl. 11:15

Det är säkert någon av snöbollschampinjonerna. De små exemplaren är vita och inte så fjälliga. Jag har också hittat gula exemplar som var lite småfjälliga. Det finns även snöbollschampinjoner som inte har vidgad fotbas. Att exakt säga vilken art av snöbollschampinjon är svårt bara utifrån en bild.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 19:42

Hej Affe!! Skit i Vit svamp i Urbaniserade miljöer de innehåller åt H-vet. för mycket tungmetaller (kadmium m.fl.)om jag har fel så säg ifrån fort. Likaså om man ite är säker på en svamp Ät Den ALDRIG. MAN KAN DÖ!!eller få leverskador eller bli dum i huvet Men svamp är inte att leka med. Så kära experter rätta mig om jag har fel!!??

0

sofia Skåne

24 sep 2007 kl. 19:55

Menar du att vit svamp innehåller mer tungmetaller än mörk svamp?

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 20:17

Hej sofia! Ja, jag vet inte om det har med färgen att göra men de rön jag har tagit del av visar att framförallt Champisar har en förmåga att ta upp tungmetaller. Man funderade, och hur det gick vet jag tyvärr inte… Men det verkat inte so cool att käka svamp från stadsmiljö. Rätta mig om jag har fel, Vad säger Klas, Mattias, Franco och Irene om detta inlägg???

0

Affe Nv Skåne

24 sep 2007 kl. 20:20

Var dit idag igen men det var någon annan som dammsugit stället på alla champinjoner.
Däremot så hittade jag lite intressanta kremlor….
Har nog inte nämnt tidigare att fyndplatsen är “strandäng” med en hel del tall.

JAS, det var inte så mycket att jag ville ha det som mat, mer att jag ville veta vad för något det var.
Jo jag vet att man inte skall leka med svamp, bättre att leka med sig själv, inte lika farligt ;)

0

Franco Matli

24 sep 2007 kl. 20:44

Ja JAS, jag tycker att du är duktig med att skrämma folk men inte på mykologi.Man måste ta reda på de hela inte bara rycka ut några filer hit och dit från internet eller dagstidningar och leka domedagsprofet.

0

Hans Myhre

25 sep 2007 kl. 10:49

Kadmium i sjampinjonger er ikke noe å bry seg om.Det er så hardt bundet til et protein som vi mennesker ikke klarer å fordøye at det bare forsvinner ut igjen uten å gjøre noen skade. Svamp er generelt tungt fordøyelig.

0

sofia Skåne

25 sep 2007 kl. 15:39

Hans, vad betyder fördöjelig? Ev engelska? Mycket intressant att läsa ditt svar. När man äter svamp ofta och har barn som äter det, tänker man på att det inte skall vara alltför skadlig föda man matar dem med. :)

0

"JAS"

25 sep 2007 kl. 16:58

Hej Franco! ja det var inte riktigt så utan ett rätt långt inslag i “Naturbruk” på p1 för något år sedan. Då varnade man för just detta med tungmetaller i svamp, så jag la av med att plocka just champinjoner. Men nu skall jag börja plocka dem igen för ni verkar ju faktiskt ha stenkoll på läget. Än en gång ber jag om ursäkt om jag har stält till det.

0

fordøye

Erik Ekholm

25 sep 2007 kl. 17:36

Sofia, av sammanhanget måste det betyda ‘smälta’, ‘ta upp’. tungt fordøyelig = ‘svårsmält’.

0

Mattias Andersson

25 sep 2007 kl. 18:47

Den där gamla referensen om kadmiumbindande protein i champinjoner är från 1984 och tydligen svår att bli av med. Betydligt modernare arbeten tex. http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch/vyzkum/publikace/separaty/2000-0281.pdf
visar att kadmium från champinjoner trots allt kan tas upp i kroppen. Jag skulle inte rekommendera åtminstone barn att äta gulnande champinjoner mer än någon gång per år. Kadmium accumuleras i kroppen under hela livet och orsakar njurskador och skelettskador.

0

Affe Nv Skåne

25 sep 2007 kl. 19:09

Det är med andra ord helt ok att någon/några enstaka ggr om året njuta av nyplockade champinjoner.
Hur mycket kadmium tål kroppen egentligen innan den reagerar och hur reagerar den?

0

sofia, Skåne

25 sep 2007 kl. 19:39

Jag beklagar mina dåliga språkkunskaper, tack Erik för översättningen.

Jag grubblar på detta med kadmium. Jag undrar t ex om ekologskt odlade champinjoner också innehåller det. Jag menar, svampen måste ju ta upp Cd någonstans ifrån. Finns det Cd lite överallt?

Mattias, menar du att gulnande champinjoner är värst vad gäller Cd?

0

Mattias Andersson

25 sep 2007 kl. 21:29

Det gäller alltså snöbollschampinjoner och kungschampinjoner och ej odlade.

0

Mattias Andersson

25 sep 2007 kl. 21:33

Det finns många kadmiumkällor som förmodligen är värre som man utsätter sig oftare för, kadmium i konstgödsel överförst till grödor och det finns kadmium i cigaretter etc. Om man samtidigt äter zink och järn så minskar upptaget av kadmium. Ja, det blir lätt lite komplicerat och kanske inte så lätt att hålla reda på i vardagen.

0

sofia Skåne

25 sep 2007 kl. 21:48

Tack för all info. Som tur är används konstgödsel mindre och mindre och vi röker inte i min familj. Jag tänkte på att i Östeuropa äter man stuvad svamp som tillbehör till kötträtter. Kanske ingen dum idé med tanke på järninnehållet i köttet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone