Tog för givet att det var snöbollschampinjoner jag plockade på samma ställe som förra året. Men, minns inte om dom var så bruna och att hatthuden spruckit upp så dom blivit “fjälliga”.
Lukten går svagt åt mandelhållet, blir något gula vid tumning.
Blev nog aningen mörkare när dom kom in i värmen.
Färgen på bilden är inte riktigt som i verkligheten.
Ja du, säkert är det en champinjon. Skulle behöva veta hatt diam och kanske en beskrivning av de rätta färgerna.Det finns ca 60 arter champinjoner att velja på.Jag har aldrig hittad en som du har i din bild.Tror att den kan tillhåra Sekt. flavescentes (gulnande champinjoner) som innehar 17 arter,bland dom snöbollchampinjoner.
Franco, jag har tagit lite fler bilder med “rätt färg”, kan kanske skilja lite men det är marginellt.
Hattdiametern på den största är c:a 10 cm.
Idag luktar dom väldigt mycket “champinjon”, dom har även ändrat färg mer där dom blivit tummade eller skadade på annat sätt. Mer åt det brungula hållet.
Slänger in ett gäng bilder till, kanske det kan underlätta.
Snøbollsjampinjoner har en knollet fotbasis. De fleste av dine fotograferede sjampinjoner har ikke med resten av foten som skulle vise om den har en knoll. Hadde de en knoll eller hadde de inte? Hvis fotbasisen ikke var utvidet som en knoll så er det inte snøboll men en annen art av gruppen som gulner.
Det är säkert någon av snöbollschampinjonerna. De små exemplaren är vita och inte så fjälliga. Jag har också hittat gula exemplar som var lite småfjälliga. Det finns även snöbollschampinjoner som inte har vidgad fotbas. Att exakt säga vilken art av snöbollschampinjon är svårt bara utifrån en bild.
Hej Affe!! Skit i Vit svamp i Urbaniserade miljöer de innehåller åt H-vet. för mycket tungmetaller (kadmium m.fl.)om jag har fel så säg ifrån fort. Likaså om man ite är säker på en svamp Ät Den ALDRIG. MAN KAN DÖ!!eller få leverskador eller bli dum i huvet Men svamp är inte att leka med. Så kära experter rätta mig om jag har fel!!??
Hej sofia! Ja, jag vet inte om det har med färgen att göra men de rön jag har tagit del av visar att framförallt Champisar har en förmåga att ta upp tungmetaller. Man funderade, och hur det gick vet jag tyvärr inte… Men det verkat inte so cool att käka svamp från stadsmiljö. Rätta mig om jag har fel, Vad säger Klas, Mattias, Franco och Irene om detta inlägg???
Var dit idag igen men det var någon annan som dammsugit stället på alla champinjoner.
Däremot så hittade jag lite intressanta kremlor….
Har nog inte nämnt tidigare att fyndplatsen är “strandäng” med en hel del tall.
JAS, det var inte så mycket att jag ville ha det som mat, mer att jag ville veta vad för något det var.
Jo jag vet att man inte skall leka med svamp, bättre att leka med sig själv, inte lika farligt ;)
Hej Franco! ja det var inte riktigt så utan ett rätt långt inslag i “Naturbruk” på p1 för något år sedan. Då varnade man för just detta med tungmetaller i svamp, så jag la av med att plocka just champinjoner. Men nu skall jag börja plocka dem igen för ni verkar ju faktiskt ha stenkoll på läget. Än en gång ber jag om ursäkt om jag har stält till det.
Den där gamla referensen om kadmiumbindande protein i champinjoner är från 1984 och tydligen svår att bli av med. Betydligt modernare arbeten tex. http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch/vyzkum/publikace/separaty/2000-0281.pdf
visar att kadmium från champinjoner trots allt kan tas upp i kroppen. Jag skulle inte rekommendera åtminstone barn att äta gulnande champinjoner mer än någon gång per år. Kadmium accumuleras i kroppen under hela livet och orsakar njurskador och skelettskador.
Jag beklagar mina dåliga språkkunskaper, tack Erik för översättningen.
Jag grubblar på detta med kadmium. Jag undrar t ex om ekologskt odlade champinjoner också innehåller det. Jag menar, svampen måste ju ta upp Cd någonstans ifrån. Finns det Cd lite överallt?
Mattias, menar du att gulnande champinjoner är värst vad gäller Cd?
Det finns många kadmiumkällor som förmodligen är värre som man utsätter sig oftare för, kadmium i konstgödsel överförst till grödor och det finns kadmium i cigaretter etc. Om man samtidigt äter zink och järn så minskar upptaget av kadmium. Ja, det blir lätt lite komplicerat och kanske inte så lätt att hålla reda på i vardagen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.