0 407 visningar

8 svar

Irene

Franco Matli

20 sep 2007 kl. 19:49

Sickade din lepista bild till DR.Francesco Bellù, här är hans svar:
E’ un po’ difficile; sembra una Clitocybe, ma con quelle spore è propio una Lepista. Allora o è Lep. caespitosa o Lep. piperata (chiamata erroneamente ricekii), ma allora deve avere il sapore pepato, anche dopo diversi minuti!.
Övers; Den är svår; verkar vara en Clitocybe, men med såna sporer är den en Lepista.Då kan vara L.cespitosa ell L.piperata (Felaktig kallad ricekii), men då borde a pepprig smak som kan ta flera minuter att komma fram.
Hoppas att det hjälper.

0

Irene A

20 sep 2007 kl. 21:19

Jättesnällt, Franco! Eftersom skivorna blev så mörka (se den andra bilden) började jag luta åt en Ripartites istället, ett släkte som man lätt glömmer bort.. Bäst stämmer spormått och storlek med Ripartites helomorphus i så fall, men vissa anser att det bara finns en art (R. tricholoma) som är väldigt variabel. Fråga gärna Francesco Bellù vad han tror om ett sånt förslag!

0

Hans v E

20 sep 2007 kl. 23:38

Måste inte Ripartites vara fransig i kanten!?

0

Ripartites

Irene A

21 sep 2007 kl. 08:29

Nej, Ripartites helomorpha och metrodii har beskrivits som egna arter, som båda är kala på hatten, med olika hattform, spormått, och något olika utseende på sporernas vårtor. Det har beskrivits flera arter, bl.a. Ripartites odora (från Frankrike), som är luden på nästan hela hatten och uppges lukta ungefär som Hebeloma sacchariolens.

Det verkar inte vara riktigt utrett än, ifall alla ändå hör till en och samma art med stor variation när det gäller både utseende och ekologi.
Den fransiga har jag hittat i barrmattor tidigare, både under gran och lärkträd, men ingen som har haft bredare hatt än ca 5 cm.

0

Franco Matli

21 sep 2007 kl. 08:32

Kollade din förslag på Nordic Macromycets vol.2
Ripartites helomorphus kan stämma med din svamp. Den har sporer 4-5x3-4 µm,inga cystyder men spolrpulver är
ljusbrun.Jag hittar ingen bild av den, men vet att den har hittats på Borgsjö veckor.
Har vidarebefodrat din förslag till Dr. Bellù.Får svar ikväll,tror jag…

0

Irene & Franco mfl

Humble

21 sep 2007 kl. 12:01

ÅH! Jag blir alldeles matt av beundran av alla olika kunskaper ni besitter. Svamp: artfränder mm, språk, anrättningar and what not…

0

Ripartites helomorphus

Irene A

21 sep 2007 kl. 15:00

Äntligen hittade jag en bild av arten:
http://www.botanischestaatssammlung.de/DatabaseClients/BSMwohlfcoll/DiversityCollection_BSMwohlfcoll_Details.cfm?CollectionSpecimenID=12906

Den är väldigt lik mina svampar tycker jag.

Ska bli spännande att höra vad Dr. Bellù tror om den.

0

Ripartites helomorphus

Franco Matli

22 sep 2007 kl. 07:37

Hej Irene , här har du Dr.Bellùs svar. Ecco qui si vede cosa sono le foto! Con questa inquadratura si vede chiaramente che è un Ripartites! Ma sono gli stessi funghi delle foto di prima? Molto dubbio! Però non si vede il cappello: R. helomorphus è in genere umbonato, mentre Rip. metrodii è depresso al centro.Översätt.Här ser man vad foton kan betyda.I denna foto ser man tydlig att den är en Ripartites!
Men är den samma svamp på förra bilden?Tveksamt.Man ser inte hatten:
R.helomorphus är platt-convex, medan R.metrodii är navlad.
Ja det verkar som du har också löst gåtan.Bravissima.

0

Ripartites helomorphus

Irene A

22 sep 2007 kl. 08:39

Det här var riktigt spännande. Om jag inte visste att det var samma svampar på bilderna, skulle jag också ha tvivlat på det. Jag blev själv förvånad över att skivorna mörknade så mycket. Men “morphus” i namnet kanske betyder just det - att den kan göra ett förvandlingsnummer..?

Det stora exemplaret hade helt platt hatt när jag hittade dem, den lilla svampen hade en liten, låg puckel. Enligt de beskrivningar jag har hittat, är det dessutom helomorphus (och tricholoma) som har de minsta sporerna. Då tror jag också att mysteriet är löst. Stort tack för hjälpen, Franco!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone