0 4610 visningar

11 svar

Svårsmälta trattisar?

Osmälta trattisar

21 sep 2007 kl. 08:54

Jag har försökt googla på mitt lilla bekymmer men ni kanske kan hjälpa mig?

Det verkar som att min kropp inte smälter trattkantareller. Smkar gott osv men de ehhhmmm kommer ut osmälta.

Ber om ursäkt om frågan inte hör hemma här men ni kanske vet?

0

Vet va du menar rodnar

21 sep 2007 kl. 09:11

Du ska skära av fötterna på trattarna när du tillagar dem så de inte blir hängande i rumpan när du e på toa o gör stora grejjer.

0

Geraldine Palm

21 sep 2007 kl. 09:26

Svamp brukar vara svårsmält, iaf när det är stor bitar.

0

Osmälta trattisar

21 sep 2007 kl. 09:42

Ok då är jag alltså inte ensam om denna smått pinsamma upplevelse.

Trist när svamp är så himla gott. Men jag har i synnerhet märkt detta med trattisar är dom speciellt svårsmälta?

0

Tina N Kolsva

21 sep 2007 kl. 11:42

Du bör hjälpa din mage lite på traven genom att tuggga lite mera.
10 ggr per munsbit, sen kommer det nog inte ut så stora bitar.

0

Franco Matli

21 sep 2007 kl. 14:36

Höstkantareller lämpar sig bäst i soppor och raguer,jag brukar hacka dom i mindre bitar så att deras aromen kommer fram bättre.

0

Sven Palmér

21 sep 2007 kl. 15:23

Trattisar och kantareller är svårsmälta och deras långa trådar kan ge matbesvär står det i de gamla svampböckerna. Skär dem därför i små bitar så blir magen gladare. Trattkantarller innehåller liksom bläcksvampen små mängder av antabusliknande ämnen som kan ge besvär om man dricker alkohol till svampen.

0

b

22 sep 2007 kl. 00:25

Man kan bli överkänslig/allergisk mot trattkantareller så att man blir rejält magsjuk efter att ha ätit så lite som en enda trattis, och det utan att samtidigt ha intagit alkohol.

0

Bengt Sandh

22 sep 2007 kl. 01:03

Gör som jag:
1) Vänd dig aldrig om efter tömningen! Det är ändå redan försent
2) Spola

3) Intala dig själv att du har full kontroll

4) Berätta ALDRIG om detta bekymmer för någon, det är ändå inen som förstår

5) Om problemet upprepas: återanvänd!

0

Robban

22 sep 2007 kl. 11:35

Kan kanske va bra om man misstänker att någon svalt en glasbit eller liknande. Fick rådet att ge sparris till min lilla när jag trodde att han svalt det utav vårdcenralen.

0

Svårsmälta trattisar?-tips?

Bara ett tips

22 sep 2007 kl. 14:32

Kanske det hjälper om du mixar den torkade svampen?

0

Svårsmälta trattisar?-tips?

.

22 sep 2007 kl. 15:49

Va inte specifikt torkade det handlade om här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone