0 312 visningar

17 svar

Blomkålssvamp

Mats

21 sep 2007 kl. 12:20

Nu tror jag mig ha gjort min debut som blomkålssvamsplockare. Snälla ni kunniga människor här på SG, bekräfta mig så har jag middagen ordnad :)

Har jag fel får jag väl knalla till ICA i stället.

0

Mats

Brittis NV skåne

21 sep 2007 kl. 12:23

Din lyckost!! Visst e det blomkålssvamp!!
Jag stekte min med lite lök och bacon, salt o svartpeppar!! Underbart gott!
Får jag bjuda in mig på middag? Var var det ngn stans??

0

Mats

Mats

21 sep 2007 kl. 12:31

Klart du ska komma på middag…ska bara kolla med frun vad hon tycker först :)

Svampen hittade jag i skogarna väster om Uppsala så du lär väl få åka ett tag.
Ditt receptförslag var inte så dumt alls. det kan vara värt ett test.

0

Mats

Brittis

21 sep 2007 kl. 12:41

Vill ni festa till det riktigt, slå på en skvätt grädde på slutet….
Hoppar nog middagen idag! Hinner visst inte :o)

0

Mats

Lena M

21 sep 2007 kl. 12:45

Grattis från mig också! Trodde att jag hittat en sådan idag, men vid närmare granskning var det en stor fingersvamp, men skam den som ger sig.

0

Mats

Mats

21 sep 2007 kl. 12:56

Vad tråkigt Brittis
Jag som precis ställt fram en tallrik till. Vi får ta det när jag hittar nästa i stället.

trevlig helg

0

Mats

Brittis

21 sep 2007 kl. 13:04

Deal!

0

Mats

ELd

21 sep 2007 kl. 13:15

Ett tips till. Stek den i smör med salt och peppar så att den nästan blir knaperstek. Knaperstek även lite,lite bacon. lägg allt i en form och strö över riven ost, gratinera.Lyckost!  Ska ut i skogen i morgon för att se om två blomkålisar som jag såg förra veckan finns kvar.

0

Mats

Mats

21 sep 2007 kl. 13:24

Provade precis att steka lite av svampen precis så, till ett par stekta ägg. Himmel så gott. Nu spar jag resten till familjemiddagen.

0

Mats

Affe Nv Skåne

21 sep 2007 kl. 13:52

Annars kan du fritera den och köra ris och sötsur chilisås till. En riktig höjdare.

0

Mats

Franco Matli

21 sep 2007 kl. 14:32

Mats glöm peppar,peppar är svampens fjände Nr.1

0

Mats

Brittis

21 sep 2007 kl. 16:41

Franco, det måste ju ändå vara smaksak! Upp till var o en, precis som med alla smakhöjare, ska man akta sig att ta för mkt…

0

Mats

Mats

21 sep 2007 kl. 16:47

Jajamän….peppar är allt en riktig smaksak :)

Och jag tycker nog att en nypa vitpeppar föröhjde smaken på min omhuldade blomkålssvamp.

0

Mats

Mats

24 sep 2007 kl. 16:17

Tack för alla fina mattips. Den räckte till tre testmåltider. Först fräste jag en smakbit till ett par stekta ägg bara för att testa.

Sedan rök hälften av det som var kvar som fyllning i familjens omeletter. Och till sist gjorde hustrun en underbar pastasås med bacon.

Den var riktigt, riktigt god den svampen ska du veta Brittis ;)

0

Mats

Brittis

24 sep 2007 kl. 16:46

MM…ja! Har sprungit hela helgen runt tallar helt i onödan! Hoppas jag hittar en till innan säsongen är över!
Visst var den god! Kul att ni gillade den!

0

sidentass

24 sep 2007 kl. 19:11

Grattis! Visst är det en rejält fin blomkållsvamp! *Kan inte låta bli att skryta lite här*..jag far till min hemstad örebro varje höst för att plocka blomkål..kom hem till linköping med massor..som nu ligger i frysen..härligt att göra såser på i vinter:-)

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 19:20

Ni som älskar Blomkålssvamp, den smakar faktiskt blomkål, så prova vanlig hederlig blomkålsstuvning med mycke “vitpeppear” (oj ingen peppar till svampen) Skit samma krydda på och stuva, skigott.

0

Sidentass

24 sep 2007 kl. 20:25

Jag brukar steka mina..o dra på lite salt..sen är den urläcker att använda till gräddsåser..den har många inneboende i sig..märker man när man rensar..men det obehaget tar man..för den goda smakens skull;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone