0 267 visningar

5 svar

Fingersvamp

Lena M

21 sep 2007 kl. 13:01

Hittade två ex. av en stor fingersvamp som jag tror kan vara samma art som tidigare. Torkar en bit som får följa med till Lennart Söderberg för mikroskopering om nån vecka.
Hittad på tallhedarna åt Gysinge ca 1 km från förra fyndet.
Ser du Irene om de är samma art som tidigare ?

0

Irene A

21 sep 2007 kl. 13:12

Jag är inte alls hemma på fingersvampar, men om du frågar mig så tror jag det är något annat, alltså en tredje art av Ramaria…

0

Lena M

21 sep 2007 kl. 13:24

Jag är helt novis, hoppas att Elisabeth J läser detta hon som kan det släktet. Kanske nåt intressant ?

0

Maritha B.

21 sep 2007 kl. 15:57

Hej !

Den svampen fanns med min “svamprika” uppväxt.
Gul fingersvamp, 2stjärnig.
Den enda svamp som man kan förväxla den med, är “lömsk fingersvamp”.
Luktmässigt kan man skilja dessa åt genom att de ättliga har obetydlig doft medans den oätliga har en syrlig doft.
Smakar man på den ätliga, så är den något besk i smaken (går bort vid tillagningen).
Lycka till med svampen.

0

Lena M

21 sep 2007 kl. 18:30

Nu har jag läst på om svampen och visst kan de vara “gul fingersvamp”, men inga arter rekommenderas som matsvamp numera p.g.a snarlika giftiga arter.
Och jag tog bara en liten bit med mig hem så jag behöver inte fundera på om jag skall smaka på den.

0

Maritha B

21 sep 2007 kl. 19:21

Hej igen Lena!

Den enda svamp som går att förväxla är “lömsk fingersvamp” och den beskrivs av Bo Nylén (mycket känd svensk svampexpert) som “giftig men ger knappast några allvarliga symtom”. Jag har den 9:de upplagan av, 2005 års andra tryckning. Han skulle ha skrivit något om, i fall den inte längre vore tjänlig som matsvamp, så det är nog bara att äta den och vad jag minns så är den riktigt god.
MVH / Maritha

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone