Gångnamn blodriska? I mina svampböcker hittar jag granblodriska och tallblodriska. Granblodriska uppträder här vissa år och stora mängder så den har jag både smakat och blivit bekant med. Tallblodriska har jag aldrig lokaliserat men jag har fått för att det ska vara ganska stor skillnad i smakupplevelse mellan dessa bägge. Hur som helst. Menar du att Granblodriska egentligen bara heter Blodriska?
Granblodriska vid gran Läckerriska vid tall
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_deterrimus
Om jag ska återgå till riskor, så tror jag att den jag hittat är mörk blodriska ( L. sanguifluus)eftersom den har slät fot och grönaktigt parti på hatten (Bo Nylén). Tyvärr minns jag inte om den var plockad nära tall eller gran. Hade varit roligt med ett *svar. Tack för alla inlägg! :)
Jag blir till slut inte klok på vilken blodriska det är . Det råder förvirring även bland svampboksförfattare, men eftersom alla är goda och ätliga spelar det inte så stor roll. Jag smörstekte den igår. Vilken smakupplevelse! Hoppas fortfarande på *svar. Tack alla!
Det gjorde jag oxå först o provsmakade, jätte goda. Så jag tog och stekte upp bacon o lök, blandade ner svampen och la det hela på en panpizza….tror jag skrev om den tidigare i tråden! Det var alla mina riskor. Jag skulle nog förvälla utan smör o frysa eller konservera om jag skulle spara på dem. För jag är ingen fan av torkad svamp..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.