0 129 visningar

6 svar

Fråga

Jonis

6 mar 2002 kl. 14:54

Är det någon som har hittat vinterskivlingar i norra Dalarna?
Har själv inte hittat några, men skulle gärna vilja få svar på frågan.
Det finns ju trots allt inte så många andra ätliga vintersvampar. Eller?...

0

Irene

20 mar 2002 kl. 12:40

Beror på vad du menar med norra Dalarna..? Har hittat en del kring Ludvika-Borlänge, på björk- och sälgstubbar i igenväxta marker kring nedlagda gruvor och hyttor. Grankotteskivling kan man också äta, och blek ostronmussling är riktigt läcker.

0

Jonis

25 mar 2002 kl. 16:48

Berätta gärna mer om grankotteskivling,
jag har aldrig hört om den förut.
Och med “norra Dalarna” menar jag Älvdalen.

0

Irene

26 mar 2002 kl. 18:45

Grankotteskivling växer på grankottar under snösmältningen, får mörkbruna platta och tunna hattar, 2-3 cm breda, ibland lite större. Foten är slät, smal och blekt brunaktig. Går fint att äta, men det behövs många hattar till en måltid - gäller väl iofs vinterskivlingen också... Jag är övertygad om att du kan hitta båda arterna i Älvdalen.

Det finns andra(oätliga) skivlingar som växer på kottar också, men de har antingen lukt av rutten kål eller bitter smak.

0

Jonis

27 mar 2002 kl. 15:03

Vad bra!
Men hur smakar grankottesk.?
Hur anrättar man den?  Hur länge växer den?
  Tack för info. !!

0

Tobbe

9 apr 2002 kl. 22:38

Det finns två snarlika små mycket tidiga skivlingar som båda växer på kottar. Grankotteskivling är en av dem, den andra heter tallkotteskivling och växer, naturligt nog, på tallkottar. De ser ungefär likadana ut och om man inte tar sig tid och gräver upp kotten är det mycket svårt att avgöra vilken art det är frågan om (om man inte befinner sig i natur där bara det ena trädslaget växer).

Enligt min uppfattning är båda beska i smaken, även om man bara anrättar hattarna och kastar hela foten. Ett sätt att få bort lite beska är att lägga en rå potatis i anrättningen och låta den koka med en stund, men jag tycker inte det hjälper. Men testa gärna! Det är ju dessutom kul med en markväxande svamp som kommer så tidigt som de här båda.

0

Michael Krikorev

10 apr 2002 kl. 17:18

Med risk för att komplicera situationen ytterligare vill jag bara tillägga att det finns minst 4 små vår- och försommarskivlingar som växer på kottar :-)

Här finns bilder på dem alla (utom bitter kotteskivling) från förra våren:
http://svampguiden.com/databasen.asp?svnamn=kotte&doo=sök

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone