0 344 visningar

14 svar

Svampar!, men art?

Micke Brännström. Luleå

21 sep 2007 kl. 18:50

Hej Svamplovers! :-)
Hittade dessa svampar som jag inte sett förut, svamp 1 (med närbild) var ca. 15cm i diameter och hatthuden hade liksom lite “sammets” känsla. Dom växer på en gräsmatta som angränsar till björkskog.
Svamp 2 var som störst ca. 4cm i diameter.
Växer på gräsmatta intill buskplantering.

0

Micke Brännström. Luleå

21 sep 2007 kl. 18:55

Närbild på svamp 2.

0

klas jaederfeldt

21 sep 2007 kl. 18:56

1 å 2 Guldtofsskivling (gyllenskivling) en del tycker att den är jättegod, säljs mycket på marknader i Estland

0

Micke Brännström. Luleå

21 sep 2007 kl. 18:59

Tack Klas!
Du var riktigt snabb! :-)
Guldtofsskivling, vilket fint namn.
Den är alltså ätbar, jag lät dom stå kvar men jag får nog fara dit imorgon och plocka ett par.

0

Franco Matli

21 sep 2007 kl. 19:06

Klas hann före.Gyllenskivling är ätlig men visa personer kan få lättare förgiftning symtom.
Den 3:e bild kan vara Vit tuvskivling = Lyophyllum connatum.Oätlig

0

Micke Brännström. Luleå

21 sep 2007 kl. 19:09

Tack Franco!
Hoppsan, lättare förgiftning… Hmm, jag kanske inte ska plocka dom…
Åter igen Tack för den informationen Franco.

0

"JAS"

21 sep 2007 kl. 19:16

Hej Micke! Bo Nylén skriver att den är sällsynt att den kan påträffas i Syd- och Mellansverige och bara är ätlig? Vad säger ni andra om detta?

0

Micke Brännström. Luleå

21 sep 2007 kl. 19:20

Franco säger att en del människor kan känna lindriga förgiftningssymtom… Huga, fast dom är vackra och ganska, hur ska jag säga “bastanta”.

0

Irene A

21 sep 2007 kl. 19:51

Jag vet inte vad Bo Nylén menar med Syd- och Mellansverige, men jag såg i alla fall en stor koloni på en gräsmatta mitt i Skellefteå för några dagar sen.

0

Birgitta D

21 sep 2007 kl. 21:49

Enligt svar på tidigare inlägg innehåller de blåsyra. Är tdligen vanliga i år har också sett stora beatånd av dem.

0

Micke Brännström. Luleå

21 sep 2007 kl. 23:21

Tack för dom svaren alla, jag tror att dom får stå kvar…

0

Svampnörden

22 sep 2007 kl. 12:57

Blåsyra = Cyanid! Lindriga förgiftningssymptom?

0

Erik Ekholm

22 sep 2007 kl. 20:20

Bittermandel lär bilda blåsyra när den bryts ner i kroppen, men trots det använder vi bittermandel i kakbaket. Det har alltså med koncentrationen att göra och den är väl låg även i
guldtofsskivlingar. Apropå dess utbredning så fann jag den strax utanför Östersund en gång.

0

Micke Brännström. Luleå

22 sep 2007 kl. 20:47

Cyanid låter inte alls trevligt! :-/

0

klas jaederfeldt

22 sep 2007 kl. 21:25

jag tål inte att äta kantareller men det hindrar inte er andra att äta den

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone