0 1388 visningar

5 svar

Äta eller slänga brödtickorna?

Fia A

21 aug 2005 kl. 20:40

Lite på skoj plockade jag en kasse (ja, jag vet, inte svamp i kassar) full med vad jag nu konstaterat är brödticka. De flesta av dem är handflatstora. Är lite osäker på matvärdet. Är det nån poäng att laga till dem, eller ska jag skicka dem direkt? Tar hand om alla kantareller och Karl-Johan sålänge, och ser om jag fått något svar… Annars får de nog åka sopnedkast ;-)

0

Irene A

21 aug 2005 kl. 21:20

Gamla brödtickor kan bli lite beska, men verkar de fräscha kan du väl alltid prova? När du nu ändå har släpat hem en hel kasse, menar jag…

0

Fia A

21 aug 2005 kl. 22:11

Tack Irene för ditt svar. Gjorde som du sa och test-förvällde ett par flikar från tickor av olika storlek. BESKT var ordet ;-)

Så jag får nog nöja mig med mina Karl-Johan och kantisar den här gången. Nästa gång släpar jag nog hem nånting annat på prov än just tickor :-D

0

Mårten Wall

21 aug 2005 kl. 22:38

Här har vi stekt dem med smör, salt och peppar och tycker att de smakar alldeles förträffligt, även sjuåringen.

0

Fia A

21 aug 2005 kl. 23:09

Festligt syftningsfel det där, sjuårig svamp hihi :-D

Kanske hade beskan mildrats lite om man tillagade dem ordentligt? Jag snikade bara ner dem i ett hörn när jag förvällde kantarellerna, och säkert fick de inte koka längre än 15 sekunder… Sen var de ju ganska stora också, mellan 5 och 15 cm, ihophängandes i stora klasar. Hade väl stått där och besknat till ett tag…

0

Annemarie Kjell

22 aug 2005 kl. 08:26

När jag hittar unga Bröd- Fårtickor som är fina brukar jag mala dem till svampfärs och tilllaga dem som vanliga köttfärsbiffar. Gott tycker jag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone