0 422 visningar

11 svar

vilken sopp?

b

21 sep 2007 kl. 22:16

Hittade dessa soppar??? invid bok resp ek m gran i närheten. Diam 4 - 10 cm, mjuk, matt & nästan plyschlikn. vinröd/-brun hatthud (vissa ex såg ut som om de var pudrade med kakao), 1 av de minsta exen hade ett tunnt hylle som täckte rörlagret - hyllet sprack upp helt under hemtransporten. Foten helt ihålig på större ex.

0

Irene A

21 sep 2007 kl. 22:32

Hålsopp, Boletinus cavipes. Det måste ha funnits lärkträd där också, det finns såna barr på fotbasen på svampen..

0

b

21 sep 2007 kl. 22:48

Tack!! Javisst fanns det lärkträd i närheten och gott om dem: jag tänkte att de i af absolut inte liknade lärksopp =) Sopparna växte intill bokar och ekar i en slänt en nivå nedanför lärkträden.

0

b

21 sep 2007 kl. 23:02

Googlade på hålsopp men fann inte mkt info. Kan man äta dem? Är de sällsynta?  Även stora ex föreföll helt oangripna av skadedjur o/el snylting. Jag har aldrig sett sådana förut, men idag såg jag många och plockade 5 st.

0

Irene A

21 sep 2007 kl. 23:10

Jag har aldrig ens tänkt tanken att äta den ovanliga svampen, så jag blev tvungen att konsultera Bo Nyléns bok. Den ska tydligen vara ätlig, men jag har ingen aning om hur den smakar.

0

b

21 sep 2007 kl. 23:16

Det föll mig inte in att den kunde vara ovanlig eftersom det fanns så många av den. Jag tänkte den var ätlig eftersom den var en sopp men inte djävulssopp och inte smakade beskt el. på annat vis illa.
Ska man anmäla fyndet av den? Det var inte i något naturskyddat område alls.

0

Irene A

21 sep 2007 kl. 23:37

Hålsoppen är inte riktigt så sällsynt att den är hotklassad. I vissa lärkbestånd kan den förekomma rikligt - men det är ändå bra att rapportera in svampfynd, både av vanliga och ovanliga arter.
Prova att gå in på Artportalen och läs mer där om hur man gör för att börja rapportera fynd:
http://www.artportalen.se/

Ekologiska katalogen är också bra om man vill veta mer om en arts kända utbredning och frekvens:
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp
Här måste man söka på det vetenskapliga namnet.

0

b

22 sep 2007 kl. 00:06

Tack!
är 5 utrotningshotade svampstackare jag har i kylskåpet nu! Isf hade vi kört tillbaka med dem till i skogen imorgon så de fick fortsätta spora av sig. 
Jag tycker att Artportalen brister i sk användarvänlighet.  Och supportgruppen “som svarar på alla frågor om hur man rapporterar m.m.” har ännu inte svarat på mail som jag skickade dem 5/9.

0

Franco Matli

22 sep 2007 kl. 08:11

Hej b,det var länge sen som jag hittade Hålsopp,jag skulle vilja ha några av dina bilder av den (tung bild)min mail:
franco.matli@glocalnet.net
Om frgerna är rätt återgivna kan den vara Douglasgransopp = Boletinus landkammeri,du kan kolla om det finns en douglasgran i där du hittade dom.
Hålsopp är knappast ätlig,segt och svampig utan smak vid tillrädning.
Inte ens i den svamptokiga Italien äter man den.

0

Ang Artportalen

Irene A

22 sep 2007 kl. 09:20

Och jag som trodde i min enfald att allt skulle ha blivit så mycket bättre nu när den manuella inmatningen blivit förenklad och de har fått en utökad supportgrupp? Ack ja, “ju flera kockar, desto sämre soppa”, kanske stämmer i det här fallet…

0

Hans v E

22 sep 2007 kl. 19:39

Jag tycker det ser ut som Boletinus asiaticus - karminröd hålsopp!

0

Irene A

23 sep 2007 kl. 12:25

Här finns en nyckel till de europeiska arterna av hålsoppar:

http://www.entoloma.nl/html/cavipesned.html

Läs och begrunda..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone