0 201 visningar

7 svar

Favoritsvamp

Cissi

21 sep 2007 kl. 23:03

Drar i gång en ny tråd kring detta. Tjuvstartade ju så smått i idolinlägget.

Min “idol” är goliatmusseron. Fick smaka för första gången häromdagen och blev mycket nöjd. Supergott!

0

Jenny

23 sep 2007 kl. 18:27

Trots att jag numera plockar allt möjligt är nog ändå kantarellen den bästa!

0

sofia Skåne

23 sep 2007 kl. 18:31

Mandelriska! Smakade den första gången i år och dillstuvad är den en höjdare. :)

0

Affe Nv Skåne

23 sep 2007 kl. 18:46

Håller Blomkålssvamp och Stolt Fjällskivling högt.

Sen beror det lite på vad som finns till svampen och hur den tillagas.
Listan ändras lite hela tiden…

0

Annika Haglund

23 sep 2007 kl. 20:22

Vi plockade ganska många olika sorters svamp en gång och stekte dem var för sig i smör och saltade sen lite bara. Just för att kunna smaka varje sort för sig. Kantarellen vann stort i smaktestet. Blek taggsvamp, rynkad tofsskivling och Sotbrun vaxskivling smakade väldigt milt och och var inga smaksensationer fast de var goda. Fjällig bläcksvamp gillade jag inte alls medan blodriska(läcker riska) och Riddarmusseronen (ej tillförlitlig längre, suck!)var riktigt goda. Att ha ett system med bara 3 stjärnor i en svampbok är inte alls rättvist mot “höjdarsvampen” även om smaken givetvis alltid är olika. Häller man dessutom på lite grädde, vitlök och något annat gott kan nästan all ätlig svamp bli en delikatess.

0

Stella

23 sep 2007 kl. 21:01

Äh, jag är så förbaskat tråkig så jag säger kantarell…

Jag ÄLSKAR hårt smörstekta kantareller på en hårdbrödmacka…

*går och tinar en påse från frysen*´

Övrig svamp tycker jag i sanningens namn är roligare att plocka än att äta, men säg det inte till nån…

0

Sillkremla

gunhild

23 sep 2007 kl. 21:15

Sillkremlan är min absoluta favorit, dillstuvad till fisk.
Annars gillar jag blandsvamp ex i soppa. I dag har jag äntligen plockat sandsopp och torkat.

0

Sillkremla

Affe Nv Skåne

23 sep 2007 kl. 21:25

Hmmm…
Egentligen formulerade jag mig fel.
Skall självklart förtydliga lite.
Utav det fåtal ätbara svampar jag käkat så är det Blomkål & Stolt Fjällskivling som ligger i topp…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone