Denna svamp är brun och ej heller så ljus i foten. Den har skivlingar men saknar strumpa, jag hittade den på fotbollsplanen där jag hittade många ängschampinjoner (tror jag). Eftersom svampen, som jag inte känner till, växer på en gräsmatta som ofta klipps har den ju inte hunnit bli så hög och fotens ljusbruna/mörka färg kan ju också bero på växtbetingelserna.
Hatten på svampen är inte slemmig, svampen vätskar inte när man bryter den, den doftar inte starkt eller obehagligt, det är ungefär som en svag skogsdoft i den. Kan ni avgöra om det är en matsvamp?
Tack för ett snabbt svar! Pluggskivlingen ligger redan i kompostpåsen. Nu börjar jag förstås undra om det verkligen är någon champinjonsort jag har hittat på en gräsbevuxen fotbollsplan?
Svampen har strumpa och ring. Jag hoppas det syns på bifogade bilden. Tack igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.