0 356 visningar

4 svar

champinjon

Mattias Andersson

22 sep 2007 kl. 18:26

Att döma av inläggen verkar champinjoner dyka upp igen. Inte mycket svamp annars i stockholmsskogarna. Här är en champinjon, troligen inom gruppen snöbollschampinjoner, men påtagligt gul och med fjällkransar nedan ringen. Växte vid gräsig vägkant, blandskog. Jag har en idé om vad det är. Har ni?

0

Peter Nilsson

22 sep 2007 kl. 22:50

Då jag gett upp att hitta egen svamp, får man kolla på andras på nätet! Tyvärr går det ju inte se så mycket på bilden (hattens / ringens flockighet tex). Den mittersta ser ju “krallig” ut som en kejsarchampinjon, fast inte den högra. Har sett kejsarchampinjon (vit kungs kanske den heter nu, men det tycker jag är sämre!) några gånger som växt mitt ute på strandängar el alvarängar. Sen finns det ju en blek kungschampinjon också som jag aldrig sett. Men detta är väl en snöbollschampinjonsvariant/art,
som jag missat? Vore intressant att få lära sig mer! Finns det någon bra champinjonnyckel som tar upp alla Sveriges arter?

0

Mattias Andersson

24 sep 2007 kl. 22:26

Jag är egentligen ingen champinjonexpert - champinjoner är ett svårt släkte som jag inte har specialstuderat. Men det finns en form av snöbollschampinjon som heter Agaricus fissuratus (inget svenskt namn) som skulle kunna passa in på denna. Den är saltälskande (vägkant), kraftigt gul och fnasig/fjällig på hatten samt under ringen på foten.

0

Hans Myhre

25 sep 2007 kl. 10:40

A. fissuratus finnes i kystområder, på gras. Sporer 7-9 x 4,5-5,5 um og har masse Cheilocystider. Mikroskoper den du har.

0

Mattias Andersson

25 sep 2007 kl. 13:18

Den hade åtminstone några cheilocystider, något flaskformade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone