Tänkte göra ett litet försök att lägga in svampbilder som ni kan testa era kunskaper på.
Här är 12 mycket vanliga arter och de flesta är välkända, så den här omgången riktar sig i första hand till nybörjare.
Bilderna har ganska låg upplösning för att inte ta för lång tid att ladda ner, men jag tror att ni fixar det ändå.
Facit kommer i morgon :-)
Vaddå för nybörjare det här var ju skitsvårt!!!
Iaf här är min nybörjargissning:
1.Ingen aning
2. blodsopp eller sandsopp
3 fjällig bläcksvamp
4 trumpetsvamp (svart)
5 blodriska
6. sandsopp
7. brödticka fast den lilla i mitten ser ut som blek taggsvamp!
8. Aspsopp
9. smörsopp
10. ???
11. Rosa parasolldrinksvamp
12. tegelsopp
väntar med spänning på svaren!
Jag har nog traskat omkring i skogen för att räknas som nybörjare, men jag försöker med några.
2. Rödförskjuten Brunsopp. (Om man backar mycket hastigt med kameran)
4. Fläckkantarell
8. Ullspindling?
11. Pia i Rimbo har nästan rätt. Det vetenskapliga namnet är nog snarare Rosa parasolldrinkhätting
Ok så här tror jag(& gissar lite)
1.Honungsskivling
2.Rödbrun Stensopp(kan va Brunsopp om bilden i sig är röd)
3.Fjällig Bläcksvamp
4.? -vaxing av nåt slag
5.Skäggriska
6.Pluggskivling
7.Blek Taggsvamp(Ev brödticka, syns dåligt)
8.Ullspindling
9.Smörsopp
10.Rimskivling.
11.?-hättingtyp
12.Tegelsopp
FACIT:
1. honungsskivling
2. rödbrun stensopp (tallkalle)
3. fjällig bläcksvamp
4. fläckkantarell
5. skäggriska
6. svartriska
7. blek taggsvamp
8. ullspindling
9. smörsopp
10. rynkad tofsskivling
11. rosenhätta
12. tegelsopp
Det är tydligen inte så lätt alla gånger att identifiera svampar så här, men några av er lyckades ju riktigt bra trots oskarpa bilder :-)
Kom ihåg bara, att inte alla 12 är matsvampar!
rynkad tofsskivling = rimskivling = rimspindling?
Undrar just vad svampnamnskommittén tänker göra med namnet på den här arten. Det har gått nära 20 år sen namnet rimskivling introducerades (eftersom den inte hörde till släktet tofsskivlingar), och nu börjar det namnet få genomslag. Tråkigt nog sker det lagom till en ny flytt av arten till släktet spindlingar (Cortinarius)...
Kul grej! Nybörjare kommer inte ha det lätt… här är svar från en icke-nybörjare:
1) honungsskivling
2) nån sopp
3) fjällig bleksvamp
4) ser ut som streckmusseron?
5) skäggsriska
6) nån pluggskivling?
7) blek taggsvamp
8) bockspindling
9) smörsopp
10) rimskivling
11) nejliksbroskivling
12) tegelsopp
/rowina
Namnbytet är för mig ca 20 dagar!
Svampguiden introducerade det för mig och jag nappade direkt då jag tycker det är ett både mer passande och lättare namn….och visst är den väl en skivling, jag har aldrig anammat “spindling” fullt ut utan håller på “spindelskivling”!
Dessa undviker jag. Rimskivlingen är god!
Förutom den röda färgdominansen i bilden var den inte svår att känna igen!
Intressant att se namnförslagen på svamparna!
Jag hade räknat med att ullspindling, rosenhätta och fläckkantarell skulle bli de svåraste. De är vanliga och lätta att känna igen, men hör ändå inte till de arter man lär sig i första hand.
Däremot är jag överraskad att svartriskan, med den starka kontrasten mellan de ljusa skivorna och den mörkgröna foten och hatten, togs av så många som en pluggskivling (?)
Jag trodde inte heller att den rödbruna stensoppen skulle uppfattas av så många som blodsopp, även om exemplaren på bilden var ovanligt röda. Oftast har den brunare hatt, blekare fot och är mer lik karljohan.
Håller med Bo E-son om att rimskivlingen blev ganska röd vid komprimeringen av bilden, men den kände de flesta igen ändå. De övriga bilderna har fått någorlunda “rätt” färger, åtminstone på min skärm. T.o.m. skäggriskan var så där röd när jag hittade den, och rosenhättan är precis lika röd där den växer, därför är den lätt att känna igen trots att den är liten.
Hej!
Jag tog också fel på svartriskan trots att jag är en van svampplockare. Även när jag gick tillbaka och tittade så var jag tvungen att granska väldigt närgånget för att få det till en svartriska. Det här tycker jag visar att man måste använda fler sinnen än synen när man artbestämmer svampar. Bryter man en svartriska känns det ju direkt att det är en riska och inte en pluggskivling. Ullspindlingen, rosenhättan och fläckkantarellen var absolut svårast. Är man “matsvamp-plockare” är det inga arter man tränar på precis.
Gärna fler övningsexempel om Du orkar. Kul!
Har läst någonstats att den rynkade tofsskivlingen/rimskivlingen kallas för “Mormors nattmössa” i någon svampbok. Det namnet är det som vi använder, fast nu har vi kortat ner det till “mormors” bara.
För övrigt så var det en kul grej med testet även om jag missade på några av de mindre rackarna.
Det här provet var intressant på många sätt, och lärorikt, inte minst för mig.
Åker bort en dryg vecka nu, men sen kommer test nr 2. Hade först tänkt öka svårighetsgraden, men det blir på ungefär samma nivå. Som Karin påpekade, är det tillräckligt svårt ändå att känna igen svampar enbart från bilder, särskilt om de inte visar alla viktiga detaljer på nära håll..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.