0 431 visningar

32 svar

Testa dig själv

Irene A

22 aug 2005 kl. 10:00

Tänkte göra ett litet försök att lägga in svampbilder som ni kan testa era kunskaper på.

Här är 12 mycket vanliga arter och de flesta är välkända, så den här omgången riktar sig i första hand till nybörjare.

Bilderna har ganska låg upplösning för att inte ta för lång tid att ladda ner, men jag tror att ni fixar det ändå.

Facit kommer i morgon :-)

0

Marie

22 aug 2005 kl. 10:13

Kul idé! Det är 4 ev 5 som jag inte har den blekaste om, så jag väntar m spänning på facit ;)

0

Affe

22 aug 2005 kl. 13:14

1/Ingen aning
2/Blodsopp
3/Fjällig bläcksvamp
4/Inte en susning
5/?
6/?
7/?
8/?
9/Smörsopp
10/?
11/Ametist skivling
12/Björksopp

Gissningar så goda som något….

0

Pia i Rimbo

22 aug 2005 kl. 14:21

Vaddå för nybörjare det här var ju skitsvårt!!!
Iaf här är min nybörjargissning:
1.Ingen aning
2. blodsopp eller sandsopp
3 fjällig bläcksvamp
4 trumpetsvamp (svart)
5 blodriska
6. sandsopp
7. brödticka fast den lilla i mitten ser ut som blek taggsvamp!
8. Aspsopp
9. smörsopp
10. ???
11. Rosa parasolldrinksvamp
12. tegelsopp
väntar med spänning på svaren!

0

Birgitta

22 aug 2005 kl. 14:37

Gissningsvis
1 Honungsskivling
2 Blodsopp
3 Fjällig bläcksvamp
4 ?
5 Skäggriska
6någon(svartfotad?) pluggskivling
7 blek kantarell men den lilla liknar blek taggsvamp också
8ngn spindelskivling
9 smörsopp
10 rimskivling
11 ?
12 Tegelsopp

0

Lena

22 aug 2005 kl. 14:48

Vilket bra initiativ Irene :-)
Ska bara bli färdig med jobbet så ska jag sätta mig och klura sen. Tack!

0

Lasse

22 aug 2005 kl. 16:52

Jag har nog traskat omkring i skogen för att räknas som nybörjare, men jag försöker med några.
2. Rödförskjuten Brunsopp. (Om man backar mycket hastigt med kameran)
4. Fläckkantarell
8. Ullspindling?
11. Pia i Rimbo har nästan rätt. Det vetenskapliga namnet är nog snarare Rosa parasolldrinkhätting

0

Michael Krikorev

22 aug 2005 kl. 17:10

Kul Idé! Tester är alltid roligt :-)

0

Ett Rätt

22 aug 2005 kl. 18:05

Trevlig idé.
Någon “gul” kantarell såg jag inte.  :-)

0

Evus

22 aug 2005 kl. 18:38

Jätte roligt Irene, men svårt.
Jag kan nästan bara kantareller och Karl Johan….och några till.
Några på bilderna såg giftiga ut, men det kanske är vanligt att man tror det när man inte känner till dom.Det här var verkligen roligt.
Ser också fram emot facit.

0

Marie

22 aug 2005 kl. 20:33

Ok så här tror jag(& gissar lite)
1.Honungsskivling
2.Rödbrun Stensopp(kan va Brunsopp om bilden i sig är röd)
3.Fjällig Bläcksvamp
4.? -vaxing av nåt slag
5.Skäggriska
6.Pluggskivling
7.Blek Taggsvamp(Ev brödticka, syns dåligt)
8.Ullspindling
9.Smörsopp
10.Rimskivling.
11.?-hättingtyp
12.Tegelsopp

0

Lena M

23 aug 2005 kl. 07:09

Hjälp !!!

Tycker att jag kan ett tjugotal arter. men här går jag bet på hälften. Spännande att få läsa svaren !
Lena

0

Irene A

23 aug 2005 kl. 08:54

FACIT:

1. honungsskivling
2. rödbrun stensopp (tallkalle)
3. fjällig bläcksvamp
4. fläckkantarell
5. skäggriska
6. svartriska
7. blek taggsvamp
8. ullspindling
9. smörsopp
10. rynkad tofsskivling
11. rosenhätta
12. tegelsopp

Det är tydligen inte så lätt alla gånger att identifiera svampar så här, men några av er lyckades ju riktigt bra trots oskarpa bilder :-)

Kom ihåg bara, att inte alla 12 är matsvampar!

0

MickeH

23 aug 2005 kl. 09:17

Förtydling
Rynkad tofsskivling = Rimskivling

0

Irene A

23 aug 2005 kl. 09:47

rynkad tofsskivling = rimskivling = rimspindling?

Undrar just vad svampnamnskommittén tänker göra med namnet på den här arten. Det har gått nära 20 år sen namnet rimskivling introducerades (eftersom den inte hörde till släktet tofsskivlingar), och nu börjar det namnet få genomslag. Tråkigt nog sker det lagom till en ny flytt av arten till släktet spindlingar (Cortinarius)...

0

Marie

23 aug 2005 kl. 10:36

Det var roligt, och nyttigt! Jag brukar inte bry mig om “bruna” svampar, men här lärde jag mig minsann lite :)
Gör gärna fler test om du har tid/lust.

0

Rowina H

23 aug 2005 kl. 11:43

Kul grej! Nybörjare kommer inte ha det lätt… här är svar från en icke-nybörjare:

1) honungsskivling
2) nån sopp
3) fjällig bleksvamp
4) ser ut som streckmusseron?
5) skäggsriska
6) nån pluggskivling?
7) blek taggsvamp
8) bockspindling
9) smörsopp
10) rimskivling
11) nejliksbroskivling
12) tegelsopp

/rowina

0

Bo E-son

23 aug 2005 kl. 14:23

Oj så mycket rött det var i bilderna!
Gör ändå ett försök…

1.honungsskivling
2.blodsopp??
3.fjällig bläcksvamp
4.någon trattskivling?
5.skäggriska
6.pluggskivling
7.blek taggsvamp
8.kamfer??spindelskivling
9.smörsopp
10.rimskivling
11flåhätta?
12 tegelsopp

0

Bo E-son

23 aug 2005 kl. 14:34

Förutom fläckkantarellen var det de väldigt röda färgerna som gjorde det så svårt.
Men mycket kul idé!
Tack för det!
Gärna fler tester!

0

Bo E-son

23 aug 2005 kl. 14:39

Namnbytet är för mig ca 20 dagar!
Svampguiden introducerade det för mig och jag nappade direkt då jag tycker det är ett både mer passande och lättare namn….och visst är den väl en skivling, jag har aldrig anammat “spindling” fullt ut utan håller på “spindelskivling”!
Dessa undviker jag. Rimskivlingen är god!
Förutom den röda färgdominansen i bilden var den inte svår att känna igen!

0

Evus

23 aug 2005 kl. 19:48

Några rätt hade jag också.
Men kunnde aldrig tro att 4:an var en slags kantarell. Är den ätlig?

0

Lisa Dahlén

23 aug 2005 kl. 21:13

Hej!
Fläckkantarell är ätlig. Jag brukar torka den. Bra som “utfyllnads-
svamp”. Är vanlig här i Norra Norrlands inland.

0

Evus

23 aug 2005 kl. 22:45

Tack för svaret Lisa.
Där ser man, det var inte bara roligt med denna test, man lärde sig något nytt också.
:-)

0

Irene A

24 aug 2005 kl. 09:20

Intressant att se namnförslagen på svamparna!
Jag hade räknat med att ullspindling, rosenhätta och fläckkantarell skulle bli de svåraste. De är vanliga och lätta att känna igen, men hör ändå inte till de arter man lär sig i första hand.
Däremot är jag överraskad att svartriskan, med den starka kontrasten mellan de ljusa skivorna och den mörkgröna foten och hatten, togs av så många som en pluggskivling (?)
Jag trodde inte heller att den rödbruna stensoppen skulle uppfattas av så många som blodsopp, även om exemplaren på bilden var ovanligt röda. Oftast har den brunare hatt, blekare fot och är mer lik karljohan.
Håller med Bo E-son om att rimskivlingen blev ganska röd vid komprimeringen av bilden, men den kände de flesta igen ändå. De övriga bilderna har fått någorlunda “rätt” färger, åtminstone på min skärm. T.o.m. skäggriskan var så där röd när jag hittade den, och rosenhättan är precis lika röd där den växer, därför är den lätt att känna igen trots att den är liten.

0

Karin Hedén

24 aug 2005 kl. 16:15

Hej!
Jag tog också fel på svartriskan trots att jag är en van svampplockare. Även när jag gick tillbaka och tittade så var jag tvungen att granska väldigt närgånget för att få det till en svartriska. Det här tycker jag visar att man måste använda fler sinnen än synen när man artbestämmer svampar. Bryter man en svartriska känns det ju direkt att det är en riska och inte en pluggskivling. Ullspindlingen, rosenhättan och fläckkantarellen var absolut svårast. Är man “matsvamp-plockare” är det inga arter man tränar på precis.
Gärna fler övningsexempel om Du orkar. Kul!

0

Birgitta

24 aug 2005 kl. 18:07

Tack för en kul ide.
Jag har idag för första gången vågat äta de rimskivlingar jag dragit hem efter att har rätt på dina bilde. Har inte bjudit famljen än men mår fortfarande bra efter 3, 5 tim.

0

Björn Karlsson

24 aug 2005 kl. 22:55

Har läst någonstats att den rynkade tofsskivlingen/rimskivlingen kallas för “Mormors nattmössa” i någon svampbok. Det namnet är det som vi använder, fast nu har vi kortat ner det till “mormors” bara.
För övrigt så var det en kul grej med testet även om jag missade på några av de mindre rackarna.

0

helen lindberg

24 aug 2005 kl. 23:05

jätteroligt, väntar spänt på svaren

0

Affe

24 aug 2005 kl. 23:15

Svaren har ju kommit Helen!!!!
Se tidigare i tråden.

0

Pernilla

26 aug 2005 kl. 19:13

Oj, tjohopp, nu fick man känna sig som en riktig nybörjare, men jag kunde i alla fall smörsopp, fjällig bläcksvamp och tegelsopp.

Jätterolig idé! Ett bra sätt att lära sig lite nytt, bra initiativ Irene!

0

Irene A

27 aug 2005 kl. 10:05

Det här provet var intressant på många sätt, och lärorikt, inte minst för mig.
Åker bort en dryg vecka nu, men sen kommer test nr 2. Hade först tänkt öka svårighetsgraden, men det blir på ungefär samma nivå. Som Karin påpekade, är det tillräckligt svårt ändå att känna igen svampar enbart från bilder, särskilt om de inte visar alla viktiga detaljer på nära håll..

0

Evus

27 aug 2005 kl. 12:23

Det ser jag fram emot Irene.

0

Fyodor1991

1 dec 2024 kl. 10:31

Nr. 1 fjälig tofsskinvling.                               
Nr. 2 rödbrun stensop.
Nr. 3 fjälig bläcksvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone