Kan tillägga att gul fingersvamp förr hette höggul fingersvamp.
Sedan ville BaWa ha fler gula svampnamn. OK. Gul taggsvamp, rödgul taggsvamp, gulriska, svavelgul slöjskivling, saffransticka, svavelriska, rödgul trumpetsvamp, vitgul flugsvamp, gul veckskivling, gulspindling, gul kragskivling, gullticka, bitter gulmusseron, guldyna.
Sen tycker jag vi ger oss och föreslår namnkommittén (stavas det med två k och två t?) att byta namn på kantarell (gissa till vad!) eftersom inget annat släkte har en art som heter som släktet. Den finns ju ingen art som heter flugsvamp t.ex.
Höstkantarell är inte bra, den finns inte mer på hösten än kantarell. Trattkantarell är inte heller bra, den är inte mer trattformad än kantarell. Jag gillar det gamla, roliga namnet hönsbenssvamp.
Tack för ditt fina och uttömmande svar Hans, Visserligen skrev jag att de rödgula bara var en omskrivning för oranga men du hade ju jätemånga andra fina exempel på gulbenämnda svampar. Jag har väl inte så överdrivet stor tilltro till namn kommittén men visst kan det vara en väg att gå. Kan inte vara lätt för dem heller, vi har ju alla våra åsikter om hur svampar ska benämnas på svenska och fär lär det nog alltid tvistas.
Hönsbenssvamp lät kul, har inte hört det namnet förut. Men kan det inte lätt förväxlas med rödgul trumpet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.