Efter att ha läst inlägget om gyllenskivling så uppstår genast en liten fråga. Vissa svampboksförfattare verkar vara dåligt bevandrade i hur svamparna uppträder i Norrland.
Nylén skrev ju att gyllenskivlingen fanns i Syd- och Mellansverige och ändock finns det tydligen gott om den mitt i Skelleteå? Skellefte stämmer väl knappast in på beskrivningen ovan, torde vara norra Sverige.
Samma Nylén skriver om goliatmusseronen att den är “sällsynt” och “ovanlig”. Jag har via bekanta i Västerbotten hört att den var allt annat än ovanlig i år. Tydligen den vanligaste matsvampen på många tallhedar. Hade han åtminstone skribit vanlig vissa år så hade det varit OK.
Visst förstår jag att man skriver utifrån sina egna efarenheter och att de flesta svampboksförfattare inte bor i Norrland. Men nog vore det trevligt om texterna kunde bli lite mer “norrlandsanappassade”, framför allt då med en svamp som goliaten som främst finns i Norrland.
Du har så rätt så, de flesta svampboksförfattare finns i mellansverige, och skrivrer om de svampar som de vet finns där, vad man som författare kan rätta sig efter om man inte vill resa land och rike runt är vad som finns inlagt i de offentliga herbareierna, finns det inga svampar där från norrland så finns det inga svampar där, NU säger säkert någon att Artportalen ,där kan man registrera sina fynd så att alla vet vad som finns (bla ha säger jag) för det första är det skitsvårt att registrera något där, för det andra finns det ingen koll på att det man skriver är riktigt. (snart finns säkert Fjällsopp hittad på Kebinekajse (fast den nog bara finns i Skåne) så i mitt tycke är denna portal ett skämt. så till er alla, torka svampar och sänd in till ett offentligt herbarium Umeå, uppsala ,sthlm gtb, lund
Svampfloran i Norrland är fortfarande till stor del outforskad och okänd, även av norrlänningarna själva. Lite får man nog skylla det på oss häruppe, som har varit dåliga på att rapportera vad vi hittar och att skicka in svampkollekter till de offentliga herbarierna. Utan några som helst fakta att gå efter, är det inte så lätt för en svampboksförfattare att “norrlandsanpassa” sina texter.
Det som Bo Nylén skrev om goliatmusseronen, stämmer ganska bra med det som var känt om den då. Bara några få år tidigare visste man inte ens vad det var för art.
Men givetvis är det Artportalen som ska användas i första hand för svamprapportering! De jobbar på att kvalitetssäkra rapporterna, och det är en helt orimlig tanke att alla svampar som hittas, ska skickas in till herbarierna.
Irene: Tack för ditt kloka svar!
Hoppas att det kan bli bättre med inrapporteringarna från Norrland framöver.
Vad gäller Nylén och goliatmusseron så citerade jag en bok utkommen 2007! Så det är ju inte direkt några gamla texter som jag syftar på.
Boken heter “våra matsvampar”. Nog borde även Nylén ha tagit till sig lite om det som skrivits om goliatmusseron de senast åren. Tio år gamla uppgifter i en ny bok känns ju inte så relevant.
Sorry, kollade bara när min bok av Nylén var utgiven och det var 2000… Håller med om att en bok från 2007 borde ha varit bättre uppdaterad.
Å andra sidan finns det inte många goliatmusseroner i herbarierna heller.
På riksmuseet i Stockholm finns 17 registrerade kollekter. Av dem är 5 från Norrland.
Jag förstår inte hur man ska kunna få kläm på hur vanlig en art är i olika delar av landet, om man bara ska basera uppfattningen på vad som finns i herbarierna.
Det är lite kul det där med alla svampkollekter från 50-talet. Jag tror att 90% av dem samlades av just biologistuderande som själva lade in dem i herbarierna.
För det första tvivlar jag på att det anställs mer folk om de nu skulle översvämmas av kollekter,
för det andra är det alldeles för få som har tid, ork, utrymme (och råd) att torka, etikettera, paketera och skicka allt de hittar till herbarierna.
Då vore det väl lika rationellt att anställa folk som får åka runt i landet och samla svamp för herbarierna? Sen får dom bygga nya hus så att allt får plats, det ger också jobb åt fler :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.