Jag såg i något inlägg här tidigare att en Franco skrev att han citerade italienska experter för att förklara att T.focale/T.robustum inte var ätbar.
Jag är kollega med en japansk utbytessyudent och hon har nu frågat sina japanska svampvänner om detta. I japanska svampböcker (ett tiotal undersökta) står T.robustum upptagen som ätlig, dock ingen märkvärdig matsvamp. Enligt samma källor är T.focale sedd som mycket ovanlig i Japan. Men det misstänks att den där förts
samman med T.focale och att de flesta där ser den som en och samma art.
Om sedan svensk T.robustum och japansk dito verkligen är samma art är en annan fråga.
Rättning, var lite trött i mitt förra inlägg.
T.focale har i Japan troligen förts samman med T.robustum av de allra flesta. Därav blir det väldigt få fynd av det som kan vara T.focale då de flesta inte kan skilja dem år och T.robustum anses vara den som är vanlig.
I Japan anses det tydligen snudd på omöjligt att kunna hitta T-focale. Och många ser de båda som en och samma art där.
Hoppas att även Franco kan ha lite nytta av dessa upplysningar.
Gå in på Google, skriv Tricholoma focale ell Tricholoma robustum.
Det finns mycket att läsa,mycket är inte skriven av matsvampexperter.
Forskare är inte det.Och mycket är skriven av amatörer el till och med av fotografer.Ätbarhet av en svamp följer 2 kriterier, ett,den ska inte orsaka skador i den mänskliga organismen och två, den ska smaka gott.
När man vet att den är inte giftig,
kan folket ta ställning om de vill äta den eller förkasta den.
Man ska inte tycka om en svamp därför att jurnalisterna (som kanske har aldrig varit i en skog) skriver att den är dyr.
Franco: Tack för ditt tips.
Efter letande på nätet så hittade jag på en person som heter Niclas Bergius. Han har tydligen forskat en del på matsutake och dess nära släktingar på universitetet i Uppsala.
Jag kontaktade honom och han gav mig precis tips på ett tiotal vetenskapliga artiklar som handlar om T.robustum och T.focale.
Franco: Det där med “smaka gott” är väl lite diffust. Smaken är ju väldigt olika mellan olika människor, det är väldigt svårt för någon att bestämma exakt vad “gott” innebär för andra. Det är väl just därför som de flesta moderna svampböcker tagit bort den tregradiga klassificeringen som förr fanns för matsvampar.
Jag har själv smakat äkta svart tryffel och tycker inte att den smakade speciellt gott. Men det finns ju många andra människor som gillar den. Men personligen så är min favorit Karl-Johan. Jag har även smakat oxtungsvamå och gillade den, men jag vet att många tycker att den smakar illa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.