0 217 visningar

3 svar

Klockorna är tysta

Daniel Persson

23 sep 2007 kl. 10:25

Normalt sett när jag ser en svamp så börjar det ringa en liten klocka, så att jag åtminstone kan placera svampen i rätt grupp…

Men inte den här gången… Snälla hjälp mig!

Hatten är ca 6 cm i diameter på det största exemplaret, foten är mycket tydligt längsstrimmig i grått och svartbrunt och skivorna är mycket tydligt sågtandade.

Okej, en svag klocka gjorde sig kanske hörd: Melanoleuca?

Den växte i gräsmatta vid ungarnas lekplats i vårt bostadsområde, det var min dotter Maja som kom in och visade dem.

Kan ju avsluta med en liten anekdot om Maja, som anammat vårt naturintresse. Hon fyller fyra strax innan jul.

De hade utflykt med dagis häromdagen i ett skogsområde i närheten, och när de knatar runt där så utbrister plötsligt Maja:
- Titta, fröken, en tordyvel!
Varpå en av hennes jämnåriga kompisar replikerar:
- Nä, Maja, det är en skalbagge!

Lite senare skrev hon fröken på näsan genom att påpeka att svampen de hittat var en riska, eftersom den blödde när den bröts…

0

Irene A

23 sep 2007 kl. 11:05

Ganska tydlig Melanoleuca, men att avgöra arten är svårare.

När jag använder bestämningsnyckeln i Nordic Macromycetes, hamnar jag rakt på Melanoleuca polioleuca (saknar svenskt namn). Man måste ta med i beräkningen att alla arter i släktet inte finns med i den nyckeln, och jag har tyvärr ingen nyare litteratur, så det blir bara ett preliminärt förslag från mig.

Jag kan förstå att du är stolt över Maja, det skulle jag ha varit :-) Man får hoppas att intresset håller i sig, det behövs en föryngring bland mykologerna.

0

Affe Nv Skåne

23 sep 2007 kl. 11:27

Underbart med dottern din!

Försöker också så gott jag kan med mina parvlar.

0

Daniel Persson

23 sep 2007 kl. 20:40

Det låter ju onekligen lite spännande, det här! Jag har tittat på de arter du nämnde, Irene, och det verkar ju inte otroligt.

Jag var även ute och kollade på gräsmattan där de plockats, och Maja visade glatt på ytterligare några fruktkroppar. Dessutom hade hon några i sin cykelkorg…:)

Jag har ingen bra utrustning för mer avancerade artbestämningar (mikroskop, litteratur, reagenser…) men om någon är intresserad så ligger de 3 första fruktkropparna på torkning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone