0 1122 visningar

9 svar

Hur vanlig är Guldtofsskivling?

Annika Haglund Östhammar

23 sep 2007 kl. 19:56

Längre ner i inläggen hade jag en fråga om jag hittat Guldtofsskivling (Gyllenskivling) Phaeolepiota aurea och fick det bekräftat av Klas J. Jag har bara sett den en gång tidigare för ca 25 år sedan. Det är inte en svamp man kan missa! Den är mycket vacker och både luktar och ser väldigt ätlig ut! Men kan visst innehålla blåsyra, står det i min svampbok. Hur vanlig/ovanlig är den? Har någon provsmakat eller finns det någa nya rön om svampen?
Undrar Annika

0

klas jaederfeldt

23 sep 2007 kl. 20:15

i mina trakter är den inte spec.vanlig, har sett en jättering minst 300 frk, på skogskyrkogården i sthlm, Parkeringsplatsen vid Kolumbus grav, nere i en svacka, jag har provätit den men gillade inte smaken direkt, Karl Soop känd Spindelskivlingsmänniska tycker att den är jättegod

0

Franco Matli

23 sep 2007 kl. 20:16

Den är inte så ovanlig.Beror också vart i Sverige mn bor.
Inga nya rön,Gyllenskivling kan fortfarande ge förgifningssymtom.
Ämnen som är toxica är ännu okända.

0

Franco

klas

23 sep 2007 kl. 21:10

jag får ont i magen av Kantareller och sprit , säkert kantarellens Toxica ämmnen

0

Franco

Franco Matli

23 sep 2007 kl. 21:15

Jag får ont i magen av Honungskivling och vin.

0

Franco

klas jaederfeldt

23 sep 2007 kl. 22:16

så därför kan vi kanske enas om att vi alla reagerar olika på svamp, det som en får ont i magen av klarar nästa utan besvär, Alltså testa er med en liten bit först, klarar ni det så har ni en svamp som är ätlig för dej

0

Ont i magen

Annika Haglund Östhammar

24 sep 2007 kl. 10:49

Min man får ont i magen av ALL sort svamp, utom köpta Champinjoner. Jag har smugit ner olika sorter i hans mat vid ett otal tillfällen och han fejkar inte….(Inga giftiga!) Efter en härlig måltid med panerade Stoltfjällskivlingshattar satt han i plågor en hel natt. Nu har jag slutat testa…

0

Mattias Andersson

24 sep 2007 kl. 11:10

Guldtofsskivling verkar vara en sådan art som inte dyker upp varje år, men ett år som detta verkar den att trivas och kommer då på många ställen.

0

Eva K

24 sep 2007 kl. 12:42

Fast jag har ett gäng på ca 10st som återkommer varje år…på samma ställe. (tänker inte äta dem)

0

Ont i magen

bo e

24 sep 2007 kl. 17:13

jag har ä‘tit gyllenskivling vid ett par-tre tillfällen och först efter senaste gången i år kände jag att det reagerade konstigt i magen.
inte så väldigt ont, men en konstig sur känsla som dröjer kvar ett par dagar efter måltiden.

hittade massor av dessa svampar härom veckan men tar det lugnt med dem numera.

Jag vet att jag tål ett par stycken i en grönsakswok, men när jag skar ned flera stora ex. i en svampblandning och stekte upp, förtärde till middagen med vin till, så kom den sura reaktionen efter ca ett halvt dygn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone