hej hopp forum!
Är det möjligtvis någon som kan försöka utreda skillnaderna mellan gifthätting och föränderlig tofsslätskivling? Har hittat en hel hög på en stubbe, som skulle kunna vara både ock. Det verkar vara lite småflummigt på sajten att försöka avgöra skillnaderna mellan dessa två lika. Det skulle inte göra så mycket om den ena bara var lätt giftig, magsjuka kan man stå ut med…
Har du bra luktsinne och är säker på vad som menas med mjöldoft, ska gifthättingen lukta mjöl och innehålla samma cellskadande gifter som vit flugsvamp.
Något som heter föränderlig tofsslätskivling finns ju inte, så mitt råd är att låta stubbsvamparna vara och leta efter andra och säkrare matsvampar!
Dessa luktar mycket starkt, kraftig svampdoft. Känner ingen mjöldoft, så de borde allright att äta. Många har vuxit i tuvor men de kan väl båda göra.
Föränderlig tofsskivling skall det vara.
Jag är allt för nyfiken för kunna låta bli prova svampar jag inte provat. Har hört att den skall vara mycket god, dessutom är det kraftigt urplockat här på Hisingen.
Växer gifthättingen verkligen på murkna stubbar av LÖVTRÄD?
Plockade rent på en björkstubbe tidigt i somras innan svampsäsongen riktigt kommit igång. Har för övrigt plockat och ätit föränderlig tofsskivling under många år, men med dylika farliga förväxlingssvampar bör man alltså avhålla sig från dem.
Har följt regeln “stubbsvamp med ring på foten = ätliga”!
Sen har jag observerat denna gifthätting när jag började studera Svampguiden, men trodde den växte på barkflis av tall.
Kan man skilja dem på växtplats, växtsätt el. dyl.
Brukar även instinktivt undvika den sk “mjöldoften” utom denna vår då jag för första gången testade vårmusseronen, samt en liten mjölskivling nyligen.
Är det den doften så liknar den inte doften av föränderlig tofsskovling som ju luktar “svamp”, inte mjöl eller gurka!
Gärna en utförlig beskrivning av hur man skiljer gifthätting från denna, annars kanske bäst att avstå i fortsättningen?
Hänger på Bo E:son lite här. Också jag har hört att de båda svamparna växer på olika stubbar. Minns bara inte vilka.
En gång gjorde jag en superdelikat soppa på föränderlig tofsskivling som jag tyckte mig vara hundraprocentigt säker på.
Först efter detta såg jag bilder på gifthättningen, och prisade min lycka att det inte var den jag plockat.
Sedan dess får den föränderliga stå där den står.
Enligt databasen har den föränderliga tofsskivlingen fjäll på foten.
Det är tydligen också så att den växer i större klungor.
De jag hittade på björkstubben var minst sagt en stor gyttrad klunga! Hela stubben var täckt av dem.
Ska bli intressant att se om de återkommer eller om de “sugit ur” näringen ur stubben genom årets ymniga förekomst.
Åt svamparna med stort nöje igår tillsammans med harsadel och lite gott vin. Har svårt att tänka mig att gifthätting skulle vara så god! Det är väl bara att avvakta och se…
Apropos gifthättings mjöldoft så är ju just mjölskivling som luktar så mycket, mmm, mjöl också förväxlingssvampar.
Några andra typer av skivlingar om jag minns rätt, har alltid undrat om de nu också luktar mjöl? Växtplatsen verkar ju vara den samma, närheten till lövträd och lite gräs.
Undra sa flundra..
BRR..det är nog inget att ta med en klackspark…gifthätting alltså!
Men jag har ätit stubbsvamp med ring på foten och från tydliga lövträdstubbar i hela mitt svampplockande liv och aldrig mått illa!
Däremot aldrig plockat svamp på barrved eller stubbar!
Efter att ha upplysts om denna gifthätting blir man naturligtvis extra försiktig!
När det gäller förväxling så måste dessa två svampar vara det mest besvärliga fallet.
Jag kan inte komma på något annat exempel där två svampar är så lika, samtidigt som de skiljer så mycket i egenskaper.
Knappast förväxlar man lika lätt vit flugsvamp, med någon god “tvilling”. Trattkantarell och giftig toppspindling kan bara blandas samman av rent slarv.
Med dessa luriga hättingar borde skillnaden redas ut ordentligt anser jag.
I svamplitteratur och dylikt tramsas det allt för mycket med svampar som ger magbesvär och giftiga soppar soppar som är endemiska på Gotland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.