Dessa små soppar hittade jag idag, i mossig, ljus blandskog (bok, gran, lärk, ek, hassel, rönn). Den brunfotade stod invid en gran, och jag har för mig att den rödfotade växte i fjorårsboklöv. Jag trodde först den röda var en rut/örsopp, men tvivlar nu.
Den mörkbruna borde vara dystersopp med den färgkombinationen på hatt, fot och rör (Porphyrellus porphyrosporus).
Den rödfotade är väl för rödfotad för att vara boksopp, varför inte rutsopp? Annars finns det fler närbesläktade arter - här en artikel om dem:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf
Tack!!
Dystersopp ser det verkl. ut att vara. Sandsopp är det absolut inte, och det är ett ungt och fint ex.
Jag började tvivla på att den rödfotade är rutsopp f att dess hatthud är så mörkbrun, nästan vinröd jfrt m de andra små rutsopparna jag tog hem. Det finns massor av rutsopp i skogen nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.