0 339 visningar

18 svar

Tre arter

Mikal R

24 sep 2007 kl. 09:09

Vilka kan dessa tre arter vara?
Bild 1 o 2: växte i mossig granskog med lövinslag.
Bild 3 o 4: växte också i mossig granskog med lövinslag.
Bild 5 o 6: hygrofan art som växte enstaka eller i små klungor på gräsmatta.
Allt i västra Götaland.

Först bilderna 1-3.

Bild 1-3

0

Mikal R

24 sep 2007 kl. 09:11

Bilderna 4-6

0

Hans v E

24 sep 2007 kl. 09:29

Ettan kan möjligen vara stor grynskivling - Cystoderma adnatifolium.
Tvåan är mycket intressant med sina violetta skivor (kragskivling utan ring?). Jag har själv sett den en gång. Kan ej. Ej heller trean. Tyvärr. Hoppas vi får veta!

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 11:44

Den första, svartsporiga, ser ut som en spröding (Psathyrella) - det finns många arter med liknande utseende, och jag är inte alls hemma på dem.

Cystoderma adnatifolium ligger närmast till hands på den andra.

Den tredje har jag grubblat länge på utan resultat. Vad har den för sporfärg? Den påminner mest om en honungsskivling (vitsporig), men färgen på skivorna känns väldigt fel - om den nu är rätt återgiven på bilden.

0

Daniel Persson

24 sep 2007 kl. 13:25

Vad sägs om brokspindelskivling på 3:an? Skulle behöva se undersidan och foten för att vara säker, dock…

0

Daniel Persson

24 sep 2007 kl. 13:26

Äh, missade att bild 4 visade undersidan… Jag tar tillbaka mitt förslag såklart, det är inte brokspindelskivling…

0

Mikal R

24 sep 2007 kl. 13:34

Här är art nr tre som den ser ut idag när det är torrt väder!
Skivorna har den färg som bilden visar, dvs ljust bruna. Jag håller på att ta ett sporprov som jag kan berätta om senare.

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 14:13

Det lutar åt föränderlig tofsskivling på den sista (ifall sporerna är bruna). Skivfärgen ser fortfarande lite underlig ut, men jag vet inte vad det ska kunna vara annars.

0

Mikal R

24 sep 2007 kl. 17:12

Det var brunt sporpulver.
Kan föränderlig tofsskivling växa på gräsmatta? Någon gammal lövved syns inte, och i så fall måste gräsmattan vara full av gammal lövved eftersom svampen växte över hela mattan. Foten är heller inte tofsig under ringen. Är det det som är föränderligt, eller är det det att den är hygrofan?
Ett ensamväxande exemplar bif! Den hade kraftigare ring än de andra.

Den tredje arten

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 17:51

0

Franco Matli

24 sep 2007 kl. 17:53

Jag tror att din svamp är Tidig åkerskivling = Agrocybe praecox på sista bilden ser tydlig den typiska ringen.Det finns närstående arter av åkerskivlingar så jag är inte så säkert med bara bilden som hjälp.

0

Franco Matli

24 sep 2007 kl. 18:11

Agrocybe erebia som jag känner är mycket mörkare,nästan kastanjebrun, tänkte också på den eftersom det är sen på sesongen men färgärna stämde inte.

0

Mikal R

24 sep 2007 kl. 18:52

Tack, snälla, för alla Era svar!
Det är fantastiskt att kunna få fråga i detta forum!

0

Hans v E

24 sep 2007 kl. 20:53

När jag såg tredje bilden av tredje svampen slog det mig genast: Agrocybe erebia, så jag håller med Irene.
Sedan upptäckte jag att jag förväxlat ettan och tvåan!

0

Tony S

24 sep 2007 kl. 21:47

Tror mer på Cystoderma terrei, cinnoberröd grynskivling på bild 3 och 4.

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 21:59

Jag tänker mig inte C. terrei i första hand, den brukar ha rikligt med velumflockar på foten nedanför ringzonen. C. amianthinum har mycket få velumrester eller inga alls och brukar bara vara tunt vittrådig.

0

Mikal R

24 sep 2007 kl. 22:12

Än en gång är jag väldigt glad över att se Er diskussion, det är då man lär sig mest!

Cystoderma terrei tänkte jag länge och väl på (den andra arten), men det stämde inte med foten. Så jag litar på vad ni säger om C. adnatifolium, en art som jag inte vet något om.
Agrocybe erebia är också den jag tycker mest stämmer med mina exemplar, vad gäller den tredje arten.

0

Hans v E

25 sep 2007 kl. 08:38

Adnatifolium är framför allt betydligt större än de övriga Cystodermorna.

0

Irene A

25 sep 2007 kl. 08:44

Ursäkta, jag menade förstås adnatifolium, inte amianthinum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone