Är en kantarellälskare som med två av mina vänner gjorde ett riktigt fybd i lördags. Vi plockade ca 90 liter trattkantareller, många av dem var större än normalt och det fanns mer att hämta om vi så velat det. Hur normalt är det att man hittar så mycket trattisar på relativt liten yta? ca 2 ha
Mycket svamp
1985 Var vi 6 man under 6 veckor som plockade 1580kg!!!!!(rensade) trattisar i Gävletrakten, Om ni inte tror mig så kan jag visa kvitton, för vi sålde vartenda kg till Mälarprodukter i Stockholm/Årsta. så de så. Sen Small Tjernobyl så fortfarande vill/går det inte att plocka något i dessa Cesiumskogar!!Jag lovar jag skriver sanning!
Hallå eller?
Jag fattar fortfarande inte hur ni kan ta hem orensad svamp från skogen.
Ta med en svampkniv i korgen och skär av nederdelen. Ofta kan man repa stora “knippor” med trattkantareller och sedan är det bara att skära. Det går fort och blir hur rent som helst.
När man tar med sig skräpet hem så blandas det ju ut med hattarnas över- och undersida och gör det än mer svårrensat vid köksbordet. För mig är det svårt att första vitsen med detta extrajobb.
Följ mitt råd nästa gång och du blir glatt överraskad!
Fram till den 1/9 hade Västervik fått ca: 250 m.m. och jag skulle tro att inlandet har fått yterligare 100 m.m. och Chritanstadstrakten ca, 450 m.m. nästan lika mycket i HBG. och så har det ju kommet en hel del under sista mån. Så blött har vi i denna delen av landet.
Har läst en avhandling om trattkantareller och kantareller, för att inte minska tillväxkten av dessa svampar, bör man dra upp hela foten, dvs. inte klippa av foten, försök har gjorts och det har visat sig att tillväxten det kommande året är större om man drar upp hela foten ...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.