0 429 visningar

20 svar

Föränderlig tofsskivling?

Brittis NV skåne

24 sep 2007 kl. 13:14

Har aldrig vågat plocka innan, har jag hittat rätt?

0

Daniel Persson

24 sep 2007 kl. 13:22

Njaae, det där ser mer ut som honungsskivling, tycker jag.

Problemet är att det är svårt att beskriva vad som leder mig i den riktningen, men bl.a. ser foten nedan ringen lite ljus ut och foten ser ut att vara lite för tjock i förhållande till hatten för att vara föränderlig tofsskivling.

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 13:28

Är hatten så tunn på honungsskivling..ok..men här kommer en bild till-

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 14:02

Jag tycker det ser ut som föränderlig tofsskivling.
Kolla ifall de ger ett brunt sporavtryck.

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 14:11

Hur gör jag ett sporavtryck? *nyfiken*

0

Franco Matli

24 sep 2007 kl. 14:20

Kapa av foten i höjden med lamellerna, lägg svamphatten på en vit papper(med skivorna nedåt)Täck med en skål och låta stå halva dag.Ner du sen tar bort skålen och lufter hatten ser du avtrycket som bildades av sporerna.
Det är färgen på avtrycket som du ska tala för oss.OBS! om du har en svamp som har ljusa lameller lägg hatten på svart papper.Svampen ska inte vara för ung ,då har sporerna inte bildats ännu.

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 14:23

Ifall man inte vet om svampen har vita eller färgade sporer, kan det vara smart att lägga en bit gladpack ovanpå papperet innan man lägger dit svamphatten..

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 14:52

oki, på språng!

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 17:43

Det är redan ett brunt avtryck!

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 17:55

Japp, ett par timmar brukar räcka om inte svampen har hunnit bli för torr. Då är det i alla fall inte honungsskivling.

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 18:24

Antar att jag kan äta nu :o) För gifthätting lär det ju inte vara! Utan jag kan känna mig ganska säker på föränderlig, eller?

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 18:27

Det är inte gifthätting, så du kan lugnt prova dem.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 19:16

Brittis som tur är skall du inte köra i morgon, Jag testade en konstig svamp för 30 år sedan och det gör jag inte om, så skit i svamp som du inte är säker på den, det är inte säkert att man kan lita på foton och sporprover med “gladpack” då ska man nog bo i Holland. Om man nu har en massa papper hemma för att göra prover, så föreslå att man har lite svarta pappaer åxå så dela svampen eller lägg svampen på “halva havla” fattar ni eller. Vi vanliga amatörer har jätte kul med denna sidan och vi har nytta av den men “SNÄLLA EXPERTER”! avråd hellre än säg kanske kanske eller det är nog den och den. Jag har bara varit här några veckor nu men ser hela tiden att folk där ute är berädda att äta vad som helst bara det är svamp OCH SVAMP är LIVSFARLIGT defenitivt inget att “Tja kanske det är ok!!)” för fel svamp och man kan beställa mögelsvamp eller något annat äkligt till träfracken!!!!

0

Snälla "JAS"

Irene A

24 sep 2007 kl. 19:47

Om inte Brittis hade presenterat alldeles ypperliga bilder - rena skolexemplet - av föränderlig tofsskivling, hade inte jag heller ansett att hon kunde prova dem.
Visst är det bra med en påminnelse ibland att svamp kan vara farligt, men du behöver inte vara orolig för hennes skull, några “holländska” svampar rekommenderas inte här..

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 20:00

Jag var iaf hundra procent säker på min föränderlga tofsskivling, efter ha gjort allt möjligt o googlat runt. Är mana inte det på sin svamp ska man kasta svampen!
Iaf knaperstekte jag den, o skulle bara provsmaka en för att ha dem tills imorgon, men tjii, det var ett gott kvällssnacks… kul att lära sig nya och goda svampar.

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 20:01

Tack Irene, och tack för hjälpen!

0

sofia, Skåne

24 sep 2007 kl. 20:13

Brittis, i min bok står det att man bara ska äta hattarna. Jag vet inte varför. Jag har aldrig plockat den. Tillagade du bara hattarna?

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 20:43

Jepp bara hattarna! Det är för att fötterna är träiga och sega, inte särskilt gott :o)

0

Snälla JAS

"JAS"

24 sep 2007 kl. 22:17

Tack nu kan jag sova lungt, utan biefekter. ZZZZZZ. Nej jag syftade inte så mycket på Brittis, mer på oss utstuderade amatörer som är på denna sidan och hängersom några andra ” häng a svamp” (?!)” Oj jag vet inte vad som hände. Nu har jag fått hugg från flera håll, jag vet inte vad jag skall tro, det är många som frågar (jag själv åxå)
som “allvarligt” inte vet vad det är som vi plockat och som.,. ! skit samma ni vet vad jag menar, vi handskas med levande varelser som är mycket oberäknerliga, svampar som människor.!! Eller hur. Och om jag nu har burigt mig dumt åt så ber jag alla som jag har trampat på tårna eller så  ödmjukast om ursäkt. MVH. Janne “JAS” SVensson”

0

Snälla JAS

Irene A

24 sep 2007 kl. 22:29

Det är OK, “JAS”. Jag är väl medveten om att det finns folk därute som stoppar i sig vad som helst i svampväg.
Om det kan vara till någon tröst, så tror jag att de som är såpass intresserade av svamparna att de går svampkurser, går på svamputställningar och t.o.m. hittar hit till SvampGuiden, inte tillhör den verkliga riskgruppen när det gäller svampförgiftningar.

0

Snälla JAS

"JAS"

24 sep 2007 kl. 23:21

OK Irene* Kanske skulle det vara på sin plats med katagorisering av de frågande (1) (2) (3) Ja du förstår, själj tillhör jag (1) och jag har rekomenderat denna sidan till mina amatör polare (1) så vad gör vi då? (Och så säger jag som Klas Förlåt mina savfel) (“Tjaffsar jag eller”)Med varma svapisar från jas)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone