Märkligt det här. På Mälaröarna plockade jag mängder av svamp förra året. Kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp, blomkålssvamp, olika soppar m.m. Men i år finns det absolut ingenting. Inte ens sorter jag inte känner igen. Regnat har det gjort och markerna är fuktiga. Var i helsefyr är all svamp? Till saken hör att jag i stort sett är ensam om dessa skogar som endast nås med båt.
av de arter du nämner är det endast kantarell som gått till ordentligt i å¨r här i trakten av örebro, nära hjälmaren.
trumpetsvamp, blomkålsvamp och trattkantareller är det ett dåligt år för här oxå, för att inte tala om sopparna.
här har varit för torr, kall och blåsig sommar tror jag.
fukten försvinner direkt ur markenm efter regnen verkar det som.
först nu börjar det bli lite riktig “svampfukt” i markerna.
vi hoppas på att det kommer en sen säsong.
Ja vi får verkligen hoppas att det sätter fart nu.
För snart är visst julen här också, i alla fall fick jag den känslan när jag var på IKEA i dag….julskyltning och försäljning av julgrejer i stor skala ???!!!??!!! 27 september!!!!
Herre jisses, trodde knappt mina ögon.
Svampsäsongen har ju knappt bara börjat…..förhoppningsvis.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.